Adaptiv cruisekontroll: – Vær forsiktig med denne funksjonen nå

Elbiler er store og tunge, og kan kreve ekstra bremselengde på glatta. Det tar ikke den adaptive cruisekontrollen høyde for.
Elbiler er store og tunge, og kan kreve ekstra bremselengde på glatta. Det tar ikke den adaptive cruisekontrollen høyde for.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan føre til kollisjoner på glatte veier, advarer forsikringsselskap.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.

Snøen laver ned i Sør-Norge, og forsikringsselskapene forbereder seg på noen døgn med svært mange skademeldinger fra uheldige bilister.

For selv om meteorologene og media har vært svært tydelig på hva vi har i vente denne gangen, skjer det alltid mange uhell på slike dager.

Typiske skader er påkjørsler og biler som sklir inn i hverandre. Flere havner også utenfor veien, sier Therese Hofstad-Nielsen. Hun jobber som skadeforebygger i Fremtind.

Theres Hofstad-Nielsen hos Fremtind ber blant annet elbil-eiere om å være ekstra varsom på glatta. Foto: Fremtind
Theres Hofstad-Nielsen hos Fremtind ber blant annet elbil-eiere om å være ekstra varsom på glatta. Foto: Fremtind

Hofstad-Nielsen bør vite hva hun snakker om. I 2024 behandlet forsikringsselskapet ikke mindre enn 83.200 bilskadesaker, og samlet utbetaling var på over 3 milliarder kroner.

Advarer mot populær funksjon

Og det er særlig én funksjon i nye biler hun ber sjåførene være svært forsiktige med når det er glatt på veiene, på grunn av fare for kollisjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mange av oss har adaptiv cruisekontroll i bilen – en funksjon som sikrer jevn fart. Men når det er vinterføre, tar den ikke hensyn til at bremselengden er lengre. Derfor bør du være veldig forsiktig med å benytte denne når det er glatt ute, sier hun.

En annen ting som kan ha noen å si for bremselengden, er bilens vekt. særlig bør de 800.000 elbil-eierne i Norge være på vakt, mener skadeforebyggeren.

– Disse bilene er ofte store og tunge og da tar det også lengre tid å stoppe på glatt føre, advarer hun.

Skyhøye delepriser – dette kan være løsningen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Du må belage deg på lang venting på å få reparert bilen, i de periodene det er mange uhell på veiene.
Du må belage deg på lang venting på å få reparert bilen, i de periodene det er mange uhell på veiene.

Dyrere deler, lang reparasjonstid

Å reparere en moderne bil kan i mange tilfeller bli langt dyrere enn hva man kanskje hadde sett for seg på forhånd. Bare i løpet av det siste året, har forsikringsselskapene opplevd en kostnadsøkning knyttet til bilskader på hele 26 prosent.

– En bil som fikk frontskade for ti år siden, kostet gjerne 10.000 kroner å reparere. I dag kan samme hendelse koste opp mot 100.000 kroner, mye takket være dyr elektronikk, sier fagsjef Roger Ytre-Hauge i Frende forsikring.

Og med mange kollisjoner, blir en naturlig konsekvens at forsikringspremiene går opp. Du risikerer også å bli uten bil lenge.

– Når mange har vært uheldige på veldig kort tid, kan det også ta lengre tid for få reparert skadene, avslutter Hofstad-Nielsen hos Fremtind.

Ekstrem prisøkning: – Henger ikke på greip