Tvinges til å selge

Steinar Thyholdt (60) har med rette fått masse oppmerksomhet for sin «amatørbygde» superbil. Detaljene og finishen er førsteklasses.
Steinar Thyholdt (60) har med rette fått masse oppmerksomhet for sin «amatørbygde» superbil. Detaljene og finishen er førsteklasses. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Steinar Thyholdt (60) ser seg nødt til å selge sin hjemmebygde «Lamborghini Aventador». – Hjerneslag har gjort meg lam i høyrearmen. Nå må jeg selge bilen jeg brukte syv år på å bygge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

5.300 arbeidstimer er loggført, samt ytterligere 5.000 timer i planlegging og dokumentasjon til SFOOR (Spesialistgruppen for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy) hos Statens vegvesen. Prosjektet «Stethy» står nå til salgs hos Stjørdal Auto for 1.599.900 kroner.

«Stethy» ble skapt hjemme i garasjen i Sør-Trøndelag, men ser ut som om den kommer fra adskillig sydligere breddegrader. Foto: Privat
«Stethy» ble skapt hjemme i garasjen i Sør-Trøndelag, men ser ut som om den kommer fra adskillig sydligere breddegrader. Foto: Privat

Brøkdel av original pris

Nesten 1,6 millioner kroner kan høres mye ut, men er det egentlig ikke. I sær med tanke på at «Stethy» er mer håndbygd og har adskillig flere unike detaljer enn originalvaren. På Finn.no er det i skrivende stund fem eksemplarer av Lamborghini Aventador til salgs. Den billigste er en 2012 LP700-4 til 3.199.999 kroner, mens den dyreste er en LP770-4 SVJ-variant til 7.990.000 kroner.

Omtrent halvveis gjennom prosjektet stilte Steinar Thyholdt muntert opp i Finansavisen Motor. Nå håper han bilen går til et «godt hjem». Faksimile: Finansavisen 9. september 2017
Omtrent halvveis gjennom prosjektet stilte Steinar Thyholdt muntert opp i Finansavisen Motor. Nå håper han bilen går til et «godt hjem». Faksimile: Finansavisen 9. september 2017

Prosjektet «Stethy» ble påbegynt i 2014 og bilen sto noenlunde ferdig i november 2021, men Steinar Thyholdt ønsket å ha hver minste detalj mest mulig korrekt, og bilen ble først ferdig registrert i juni 2022. Å si at det er et profesjonelt arbeide som er lagt ned, er bare forordet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er arbeid det står respekt av. I én tråd på Facebook kommenterte Zyrus Engineering-sjef og Lamborghini-spesialist Radni Molhampour at bilen er «helt rått bygd,» etterfulgt av en rød hjerte-emoji.

Steinar Thyholdt har flere egne vrier, som utformingen av hekken. Foto: Privat
Steinar Thyholdt har flere egne vrier, som utformingen av hekken. Foto: Privat

Karosseri fra Mexico

Glassfiberkarosseriet ble hentet fra Mexico og bearbeidet hjemme i Malvik i Sør-Trøndelag. Chassiset er en egendesignet rørramme-konstruksjon, med Bilstein-dempere og dobbel-link-system fremme med horisontale støtdempere, og et tilsvarende eget linkoppheng i front.

Midtstilt bak setene står en 5,4-liters BMW (M73) V12 sugemotor fra 750i, mens automatgirkassen er en Tiptronic ZF 5HP19 fra Audi A8. For å overholde vekt/effekt-reglementet er det kun 283 HK på bakhjulene. Egenvekt med fører er 1.945 kilo.