Advarer om batteriene: Kan gi milliard-smell
Den klart dyreste delen av en elbil.
(Denne saken ble først publisert på Broom)
Batteripakken utgjør en stor del av kostnadene av å bygge en elbil. Derfor er det også stort fokus på å få ned prisene på disse, for igjen å kunne gjøre elbilene billigere.
Men hva om det oppstår problemer med batteriet i en elbil som allerede er produsert? Jo, da kan kostnadene bli svært høye.
I de aller fleste tilfeller har batteripakkene vist seg å være temmelig «skuddsikre». Men vi har også eksempler på det motsatte. Og som med all teknologi som er i et relativt tidlig stadium: Det er nesten umulig å gardere seg mot alle potensielle problemer.
Måtte kjøpe tilbake biler
Ett eksempel er Opel/Chevrolet som har måttet bytte batteripakkene i mange eksemplarer av elbilsøsknene Ampera/Bolt. Ett annet er Jaguar. Denne uken har vi i Broom fortalt av den norske importøren har kjøpt tilbake 100 eksemplarer av bilen og destruert dem: Fordi de ikke har klart å finne en løsning på at batteripakken kan bli for varm og i verste fall forårsake brann.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNå skriver svenske Vi Bilägare om en ny rapport fra konsulentselskapet KBC som fastslår at batteriproblemer kan bli en tikkende bombe for bilprodusentene.
De mener et sted mellom 0,5 og 1 prosent av alle elbiler risikerer å få problemer med batteripakkene. Et relativt lavt tall sammenlignet med mye annet som kan gå galt på biler: Utfordringen er at kostnadene per bil kan bli svært store.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLES MER: Kjøpte tilbake 100 biler fra norske eiere
True eksistensen
I gjennomsnitt skal batteripakken på de mest solgte elbilene koste rundt 160.000 kroner. I tillegg kommer da jobben med å bytte, i mange tilfeller er den omfattende.
– Da kan batteri-tilbakekallinger potensielt få proporsjoner som kan true selskapenes eksistens, sier Felix Feuerback som er seniorpartner i KBC, ifølge Vi Bilägare.
Alle elbiler har egen batterigaranti. Det betyr trygghet for kundene så lenge bilene er innenfor denne garantien. Men når denne er utløpt, har man ingen sikkerhet for at ikke kostnaden ender hos hver enkelt bileier.