Brannfare: Kjøper tilbake 2760 biler

Jaguar har jobbet med å redusere faren for at batteriet i deres I-Pace blir for varmt. Nå velger de å kjøpe tilbake nesten 3000 biler fra amerikanske eiere.
Jaguar har jobbet med å redusere faren for at batteriet i deres I-Pace blir for varmt. Nå velger de å kjøpe tilbake nesten 3000 biler fra amerikanske eiere. Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er nok ikke det Jaguar trenger mest nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne saken ble først publisert på Broom).

Elbilen I-Pace har vært en stor suksess for Jaguar på det norske markedet. Men nå er det slutt. Bilen er i likhet med Jaguars øvrige modeller faset ut – mens de nå gjør seg klare til å starte opp på nytt med super-eksklusive elbiler.

Først må imidlertid Jaguar ta en ganske kjedelig regning. De har nemlig nå varslet 2.760 eiere av nettopp I-Pace at de kjøper bilene deres tilbake. Dette skjer i USA.

Årsaken er utfordringer med at batteripakken blir for varm og at bilene i verste fall kan begynne å brenne. Det er rapportert tre tilfeller av dette i USA.

Her er vi tilbake i juni 2017 og Jaguar I-Pace er på snarvisitt i Norge. Foto: Broom
Her er vi tilbake i juni 2017 og Jaguar I-Pace er på snarvisitt i Norge. Foto: Broom

Ble bygget i Østerrike

I august fikk Jaguar-eierne beskjed om at de burde parkere bilene sine utendørs. De ble også anmodet om å ikke lade batteripakken til mer enn 80 prosent. Dette mens Jaguar jobbet med å finne en permanent løsning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har tidligere vært tilbakekallinger av bilen, der Jaguar har gjort software-oppdateringer for å bøte på problemet. Men dette har tilsynelatende ikke fungert godt nok.

Alle bilene som er berørt og som nå kjøpes tilbake, er fra modellår 2019. Dette var også det første produksjonsåret for elbilen, som ble bygget i Østerrike, hos det frittstående selskapet Magna Steyr.

I-Pace ga Jaguar salgstall de aldri hadde vært i nærheten av i Norge før. Her var Jaguar også tidlig ute med elbil. Foto: Broom
I-Pace ga Jaguar salgstall de aldri hadde vært i nærheten av i Norge før. Her var Jaguar også tidlig ute med elbil. Foto: Broom

Hva med norske biler?

Jaguar var tidlig ute med elbil da de lanserte I-Pace. Det førte også til en del utfordringer og barnesykdommer. Bilen har også blitt produsert i begrensede antall, sammenlignet med flere av konkurentene.

Jaguar har selv anført at I-Pace har gitt dem mye læring og kunnskap om å bygge elbiler. Men økonomisk sett har nok I-Pace vært langt fra gullkantet for dem. Nå kommer altså kostnaden ved å kjøpe tilbake nesten 3.000 biler på toppen av dette.

Broom har kontaktet den norske importøren av I-Pace og spurt om biler solgt i Norge er berørt av det som nå skjer i USA. Så langt har vi ikke fått noe svar på det.