Helt sist i ny undersøkelse

FEIL: Det er mye galt med Tesla Model 3, viser de grundige testene til TÜV i Tyskland. Illustrasjonsfoto
FEIL: Det er mye galt med Tesla Model 3, viser de grundige testene til TÜV i Tyskland. Illustrasjonsfoto Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tesla Model 3 har flere feil enn noen andre biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.

Alle biler i Tyskland må gjennomgå en teknisk kontroll hvert andre år, fra det året de blir tre år. Prinsippet er det samme som med EU-kontrollene her hjemme.

TÜV-inspektørene sjekker alt fra bilens chassis til bremser, styring, hjuloppheng og lys. Det er en grundig test, og én av fem biler stryker.

Basert på feil og mangler som avdekkes, får man også mye informasjon om kvaliteten på de forskjellige modellene.

Hvert år lages det en oversikt som viser hvordan det har gått på kontrollene. Den viser at det gikk dårligst for Tesla Model 3 – for andre året på rad.

Spinnvill bil til hyggelig pris

Storselger

Model 3 er godt etablert i Norge. Den har vært Norges mest solgte bil – og totalt er det registrert over 46.000 eksemplarer på norske skilter.

Det er et utrolig høyt tall – og det har skjedd bare siden bilen ble lansert i 2019.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så sent som i fjor kom det en fornyet utgave. Så langt i 2024 er det solgt nesten 5.800 eksemplarer av denne.

Men det er altså den første utgaven som har vært mest på TÜV-testen.

Les testen av nye Tesla Model 3 her

POPULÆR: Dette er blitt et vanlig syn på norske veier. Foto: Broom
POPULÆR: Dette er blitt et vanlig syn på norske veier. Foto: Broom

Lys og bremser

Tesla Model 3 hadde flere feil enn noen annen bil i aldersgruppene to til tre år og fire til fem år.

Hovedsakelig endte den populære elbilen sist på grunn av problemer med lys, bremser og hjuloppheng.

Joachim Bühler, administrerende direktør i TÜV-foreningen, uttaler seg slik i en pressemelding:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den høye kjørelengden kan ikke skjule Model 3s dårlige prestasjon. I tillegg til feil på bremser og aksler, har Tesla spesielt mange lysfeil. Dette tyder på mangler i service og vedlikehold.

Tesla er forøvrig eneste merke som ikke stiller krav til at det tas service på sine modeller. Det er trolig med på å påvirke tallene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Problemer med akslinger er utbredt på flere elbiler – blant annet på grunn av vekten på batteripakken, opplyser TÜV.

Tesla-nyhet knuser alle – her bikker vi 300 (!) km/t!

NY: Slik ser den nyeste utgaven av Tesla Model 3 ut. Den er foreløpig for ny til å kalles inn til kontroll. Foto: Broom
NY: Slik ser den nyeste utgaven av Tesla Model 3 ut. Den er foreløpig for ny til å kalles inn til kontroll. Foto: Broom

Hjelper med fossilbil-plattform

Testen viser også at elbiler basert på plattformen til biler med forbrenningsmotorer er mindre utsatt for problemer.

– Biler som VW e-Golf og Mini Cooper SE, har langt færre feil enn spesialbygde elbiler som Renault Zoe og Tesla Model 3, fortsetter Bühler.

I de eldre aldersgruppene er det Dacia Dokker som kommer dårligst ut for 6-7 og 8-9 år gamle biler.

Dacia Logan er på bunnen for 10-11 år gamle biler. Renault Twingo får sisteplassen for biler mellom 12 og 13 år.

Audi e-tron Rescue: Kun én i Norge – vi tester

Porsche og Kia på topp

På den positive siden topper Porsche 911 Carrera listen i alle alderskategorier fra 4 til 13 år.

For de som ønsker en pålitelig bil uten å måtte betale Porsche-priser, er Honda Jazz kåret til den mest pålitelige bilen i kategorien 2-3 år.