Steinar bygget superbil – selger på grunn av sykdom
Her snakker vi en helt unik bil.
Denne saken ble først publisert på Broom
Husker du saken om Steinar Thyholdt, den allsidige tusenkunstneren fra Muruvik ved Stjørdal? Han som håndbygde sin egen utgave av Lamborghini Aventador, en av de råeste sportsbilene som finnes?
Jobben tok mer enn åtte år før bilen ble registrert i 2022, og det fantastiske sluttproduktet høstet enorm oppmerksomhet – både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Det er rett og slett en helt unik bil Steinar har bygget i garasjen sin.
Men nå må juvelen selges. Natten til lørdag 4. mai i år slo sykdommen til, voldsomt og nådeløst. Siden har Steinar jobbet hardt og målbevisst med å gjenvinne mest mulig førlighet etter et kraftig hjerneslaget, men han har innsett at følgeskadene er for omfattende.
De mest populære sportsbilene på nettet
Varsom på pedalene
– Nei, det blir nok ikke mer kjøring av dette slaget for meg, sier han til Broom, og bekrefter at den unike bilen nå legges ut for salg.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Det er meningsløst å la den bli stående i garasjen her. Det er bedre at den finner seg en ny eier som kan glede seg over den. Med 286 hk og toppfart 290 km/t er ikke min utgave av Aventador den råeste sportsbilen, men den er en fantastisk cruiser. Så er det viktig at den som er interessert i bilen lærer seg å kjøre den for å få full glede av den, noe som for eksempel innebærer at man er varsom på pedalene til å begynne med, sier Steinar videre.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDen sykdommen som holdt på å ta livet av Steinar Thyholdt denne mainatten, hadde også vært hans største frykt opp gjennom livet.
– Du får ikke slag ...
– Ja, jeg fryktet veldig å få slag, av genetiske årsaker. Mange i familien var blitt rammet av hjerneslag, noen til og med flere ganger. Derfor visste jeg også at jeg selv kunne være utsatt – og jeg husker godt et besøk hos fastlegen for åtte år siden. Der luftet jeg bekymringen min, og spurte hva man kunne undersøke for å kartlegge risikoen. Svaret fra fastlegen var at «du som er så frisk og rask får ikke slag, du,» forteller han.
Artikkelen fortsetter under annonsenMaksimalt uheldig
I likhet med mange andre har også Steinar Thyholdt vært nøye med å ta en legesjekk hvert år, men noen gode råd om det han var mest bekymret for, fikk han aldri. Medisiner som kunne hatt forebyggende effekt fikk han heller ikke.
– Natten til 4. mai endte jeg på sykehus, men uten intensivbehandling – jeg var «utenfor tidsvinduet». Den øyeblikkelige behandlingen jeg skulle hatt allerede i ambulansen kom derfor aldri. Jeg var maksimalt uheldig, som en frittstående nevrolog senere bekreftet, forteller Steinar.
Midtlivskrise? Da er det klart du skal kjøpe sportsbil!
Bygge egen bil
Det var under Ketil Solvik-Olsens tid som samferdselsminister at alle avgiftstillegg for amatørbygging og byggesett forsvant med et pennestrøk, og allerede samme året – 2014 – var Steinar Thyholdt i gang med sitt Lamborghini Aventador-prosjekt.
Artikkelen fortsetter under annonsen– At de høye avgiftene forsvant betyr at det nå er fritt fram for alle og enhver som har interesse, litt grunnleggende bilkunnskap, pågangsmot og en stor dose tålmodighet til å komme i gang med å bygge sin egen bil, sier han til Broom.
Må følge boka!
– Å bygge en bil selv er altså faktisk mulig?
– Ja, det er det. Det som først og fremst trengs, er litt teft og fingerferdighet, og store doser tålmodighet. Noe av kunsten er også å holde kostnadene nede, være kreativ og hele tiden være bevisst på å gjøre en ordentlig jobb.
– Og så må man være nøye med å følge «boka» når det gjelder søknad og løpende informasjon om hvordan prosjektet utvikler seg. Selv har jeg hatt stor glede av kontakten med Petter Killingberg, som er regionskontakt for SFOOR (Statens vegvesens spesialistfunksjon for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy), forteller han.
Artikkelen fortsetter under annonsen10 biler som rett og slett nekter å dø
Diablo var utgangspunktet
Lamborghini-drømmen hadde levd lenge, og den skjøt altså fart da det ble mulig å bygge bil selv uten å bli flådd økonomisk. Allerede tidlig på året 2014 var han så smått i gang. Senere har det gått med rundt 5.300 timer til den fysiske byggingen av bilen – og bortimot det samme til planlegging og dokumentasjon.
Utgangspunktet for byggingen ble et komplett sett med tegninger til en Lamborghini Diablo, som sto øverst på ønskelisten før Aventador kom. Det første Steinar Thyholdt gjorde, var å lage en ramme i tre som var identisk med Diablo-tegningen, bare justert for Aventadors litt større lengde og bredde.
Artikkelen fortsetter under annonsenHelsjekk for et år siden
Til forstilling og bakstilling tok han utgangspunkt i BMW-konstruksjoner som ble modifisert med egne idéer frem til et understell han høstet mye ros for hos Biltilsynet. Spesielt gjaldt dette stabiliteten.
Artikkelen fortsetter under annonsenSlik den unike bilen nå legges ut for salg, er den kjørt bare 5.000 – 6.000 kilometer siden den ble vist for aller første gang på Stjørdal Motorshow i 2021.
– Jeg gjorde en helsjekk på den for et års tid siden. Den endte med at jeg skiftet to fôringer på stabilisatorstag foran. Årsaken var at den aluminiumen jeg hadde brukt viste seg å være for dårlig. Den ble skiftet, og nå ble det bra, sier han.
Starter på 1,6 millioner
– Hva skal bilen koste?
– Det er veldig vanskelig å prissette en bil som denne – det finnes jo bare denne ene bilen. Jeg har sjekket litt rundt og rådført meg med eksperter på området, som mener at en slik bil bør ligge på rundt 2 millioner.
– Dermed har jeg endt opp med å sette en minstepris på 1,6 millioner, med budgivning og salg til høystbydende over dette, sier Steinar til Broom.
Gjett om mange sperret opp øynene
Artikkelen fortsetter under annonsenTrener og går mest mulig
– Hvordan har det gått med deg etter at sykdommen slo ned som lyn fra klar himmel?
– Den første tiden satt jeg i rullestol. Nå går jeg igjen, men jeg går jo ikke langt. Kjørekarens har jeg ennå en tid – og høyre hånd er ikke brukbar. Til å begynne med klarte jeg heller ikke å snakke, men det har en dyktig logoped gjort underverker med, og hodet fungerer godt, forteller Steinar, som trener og går så mye han kan.
Kona tar godt vare på meg
– Hva tenker du om utsiktene fremover?
– Jeg vurderer å få behandling utenlands. Det gjøres forsøk med stamceller i Serbia og Panama – men dette er et langt lerret å bleke.
I et nærere perspektiv har jeg to ønsker: At jeg neste sommer kan gå en tur i skogen, og at jeg igjen kan klippe hekken selv.
Så skal det sies at om jeg hadde vært alene, hadde jeg ikke bodd der jeg bor. Men jeg er så privilegert at jeg har en kone som tar godt vare på meg, slutter Steinar Thyholdt.