83.000 gir blaffen i elbil-råd
Kan ha betydning for levetiden.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.
Å lade en elbil er ikke lenger noe hokus-pokus, men like enkelt som å fylle diesel og bensin, er det fortsatt ikke.
Blant annet er det en del råd man bør følge, i hvert fall hvis man ønsker å bevare batterikapasiten best mulig, år etter år.
Det er blant annet anbefalt at man bare unntaksvis og ved behov, lader elbilbatteriet til 100 prosent. Det samme gjelder for hurtiglading – det aller beste for batteriet er at det lades sakte, eller sagt med andre ord: Hjemme, eventuelt ved en kommunal ladestolpe eller tilsvarende.
Av økonomiske årsaker bør man dessuten sørge for å hjemmelade når strømprisene er lave, og ikke med høyere effekt enn man behøver – for også det kan påvirke hvor mye du må betale fro strømmen.
Mange bryr seg ikke
En ny undersøkelse utført av Yougov for ladeselskapet Zaptec, tyder imidlertid på at mange ikke bryr seg så mye om laderåd av denne typen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFaktisk svarer 13 prosent – tilsvarende 83.000 norske elbil-eiere, at de ikke tar noen hensyn i det hele tatt når det kommer til fornuftig lading.
Hele 39 prosent svarer at de som oftest lader batteriet til 100 prosent, mens 43 prosent svarer at de som oftest stopper når ladingen har nådd 80 prosent. Sistnevnte er ofte anbefalt fra bilprodusentene.
Undersøkelsen viser videre at bare rundt 7.000 norske elbileiere lader kun på hurtigladere. Det tilsvarer under én prosent av elbileierne.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Skal du på langtur kan du selvsagt lade bilen til 100 prosent. Batteriet er likevel den desidert dyreste delen i en elbil, og de fleste ønsker å ta godt vare på det. Ta derfor en titt i instruksjonsboka til bilprodusenten og finn ut hva de anbefalte ladegrensene til din bil er, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
Fjerner nesten all ventetid ved ladestolpen
Anbefaler «klattlading»
Sødal har i tillegg et annet tips om hvordan du kan hjelpe til med å ta vare på batterihelsen, som kanskje ikke alle kjenner til:
– Den største uvanen mange elbileiere har, er at de venter med å plugge inn bilen til laderen hjemme til batteriet er relativt tomt, for så å fullade det. Det er bedre for batteriet å smålade hver dag. Så fremfor å vente til batteriet er tomt, plugg heller inn bilen til lading hver gang du kommer hjem og parkerer, oppfordrer Sødal.
Toyota-gjennombrudd: Lover 120 mil rekkevidde
Dette sier batterigarantien
De aller fleste elbiler kommer med åtte års batterigaranti, eller 160.000 kilometer (det som kommer først). I vilkårene heter det som regel at restkapasiteten skal være på over 70 prosent før garantiperioden utløper.
Det stilles som regel ikke noe krav i garantivilkårene at man skal unngå hurtiglading eller å lade til 100 prosent. Det kan være en av årsakene til at man har satt kravet til restkapasitet så lavt som til 70 prosent.
For de fleste tester tyder nemlig på at restkapasiteten nesten alltid er mye høyere i de fleste elbiler ved garantiens utløp. Samtidig har batterikvaliteten blitt betydelig bedre på nyere elbiler enn på de første som kom på markedet.