Advarer mot transporten: – Ekstremt farlig

MISSILER: Lar du hjulene dine ligge slik i bilen, kan du risikere at de knuser forsetene i en kollisjon. Foto: ADAC
MISSILER: Lar du hjulene dine ligge slik i bilen, kan du risikere at de knuser forsetene i en kollisjon. Foto: ADAC
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange gjør det i disse dager.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.

Det er tid for dekkskift, og du er kanskje en av dem som har valgt å sette bort jobben i år?

Da er det også sannsynlig at du frakter hjulene til dekkverkstedet, hvis ikke du har dem stående på dekkhotell.

Denne frakten utgjør en dødsfelle som er ukjent for mange, ifølge den tyske bilorganisasjonen ADAC, som svarer til norske NAF.

Kan få skremmende følger

Problemet er at de færreste biler har bagasjerom som er stort nok til å frakte fire store hjul. Dermed plasseres de gjerne inne i kupéen, typisk i baksetet.

I tillegg til at dekk- og felgdimensjoner har vokst på nye biler, har også vekten økt betydelig. Disse faktorene kan fort bli en dødelig kombinasjon.

ADAC gjorde nylig en test av hva som kan bli konsekvensene dersom man kolliderer, og samtidig har løse hjul liggende i baksetet. Resultatet var mildt sagt skremmende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Testen viser at slik transport er ekstremt farlig. De tunge hjulene traff forsetene og rev av hodestøtten før de fløy rett inn i frontruta, skriver organisasjonen, som har regnet ut at hvert hjul veide 600 kilo i kollisjonsøyeblikket. Det til tross for at farten bare var på 50 kilometer i timen.

Hvor lang holdbarhet har vinterdekk?

STROPPER: Hjulene bør festes. for eksempel ved hjelp av stropper på denne måten. Foto: ADAC
STROPPER: Hjulene bør festes. for eksempel ved hjelp av stropper på denne måten. Foto: ADAC

Anbefaler å sikre

Ifølge ADAC bør hjulene festes før man kjører av gårde, aller helst stående ved siden av hverandre i bagasjerommet og stroppet fast i gulvet. Stroppen bør gå gjennom alle hjulene.

Samtidig bør setebeltene i baksetet festes. Det gir seteryggene ekstra styrke hvis hjulene skulle løsne og treffe dem ved kraftig oppbremsing eller kollisjon. Dessuten må det ikke befinne seg folk i baksetet under transporten, advarer ADAC.

Hvis det ikke er plass til alle hjulene i bagasjerommet, kan to hjul kiles fast på gulvet mellom forseter og baksetet.

Et siste alternativ er å ta hjulskiftet selv. Det er ikke veldig komplisert, men det er enkelte ting du bør passe på. Det kan du lese mer om i denne saken:

Hjulskift: Disse tabbene må du unngå