Bilsalget: Tror ett grep vil forandre alt

KAN ENDRE ALT: Sju annonserte modeller kan fort snu på elbilstemningen i Europa, tror lobbygruppe. Her Renault 5, som kommer mot slutten av året.
KAN ENDRE ALT: Sju annonserte modeller kan fort snu på elbilstemningen i Europa, tror lobbygruppe. Her Renault 5, som kommer mot slutten av året.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå ber de bilbransjen få opp farten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.

Den europeiske bilprodusentforeningen (ACEA) la tidligere i høst fram statistikk som viser at elbilsalget har sunket kraftig de siste månedene, sammenlignet med samme måneder i fjor.

I Tyskland er det tilnærmet krisestemning i elbilmarkedet. Der var nemlig fallet i august på hele 68,8 prosent, sammenlignet med august i fjor.

Men ett grep kan forandre alt, tror lobbygruppen Transport & Environment (T&E): Introduksjonen av billige modeller. Det skriver bransje-nettstedet Automotive News Europe.

Billige småbiler kan snu trenden

I mange europeiske land blir elbilene rett og slett for dyre for kundene, sammenlignet med tilsvarende modeller med forbrenningsmotor. Dette tror T&E vil endre seg så snart utvalget av biler til under 25.000 euro tar seg opp.

En rekke bilprodusenter har annonsert at de skal lansere elbiler i dette prissegmentet, men det har gått noe tregere enn mange hadde håpet og trodd for ett til to år siden. Ennå er utvalget i prisklassen svært labert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå oppfordrer T&E bilprodusentene til å få fart på lanseringene, og viser spesielt til sju modeller som har blitt annonsert fra europeiske bilprodusenter.

Europas mest solgte bil er helt uaktuell for Norge

GJENOPPLIVET IKON: Interessen rundt Renault 5 er stor, men det har tatt tid å få den produksjonsklar. Broom så den første gang i 2021.
GJENOPPLIVET IKON: Interessen rundt Renault 5 er stor, men det har tatt tid å få den produksjonsklar. Broom så den første gang i 2021.

Spår over 20 prosent i løpet av ett år

To av dem, nye Renault 5 og Citroën e-C3, trekker gruppen fram som eksempler som virkelig kan bidra til et solid løft i etterspørsel og salg.

Så langt i år har elbilandelen av bilsalget ligget på rundt 12,1 prosent. T&E tror dette tallet kan økes til over 20 prosent på ett år, men da må altså flere av de annonserte billige elbilene bli tilgjengelige for bilkundene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig oppfordrer de myndighetene i EU til å gjøre mer for å stimulere til økt etterspørsel, som å innføre flere insentiver og bygge kraftig ut ladeinfrastrukturen i unionen.

Nå kommer bilene til under 200.000 kroner

CITROËN Ë-C3: Modellen kan allerede bestilles i Norge. Prisene starter på under 220.000 kroner.
CITROËN Ë-C3: Modellen kan allerede bestilles i Norge. Prisene starter på under 220.000 kroner.

Kun én drivlinje vokste

Det var imidlertid ikke bare elbiler som opplevde salgsdropp i august i EU. Salget av ladbare hybrider sank med 22,3 prosent, rene bensinbiler sank med 17,1 prosent og dieselbiler krympet med 26,4 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av rene bensinbiler dominerer fortsatt i EU med 32,6 prosentandel i august, men forspranget til ikke-ladbare hybrider skrumper raskt.

Sistnevnte var den eneste drivlinjen som opplevde vekst i august, med 6,6 prosent økning, sammenlignet med samme måned i fjor. Nå er andelen oppe i 31,1 prosent.

Flere europeiske bilprodusenter har annonsert et kraftigere fokus på ikke-ladbare hybrider i tiden fremover, deriblant Stellantis, som står bak merker som Peugeot, Fiat, Opel og Citroën.

I Tyskland har myndighetene bestemt seg for å gjeninnføre økonomiske insentiver, i et forsøk på å få ny fart på elbilsalget.

Samtidig har bilprodusenter som Volkswagen og Renault varslet at de må gjøre store kostnadskutt i tiden som kommer dersom ikke elbilsalget snart tar seg opp.

Enorm fossildominans: – Dette er virkeligheten