Elbil-frontrutene tåler mindre – må skiftes oftere
Klimaendringene er en av årsakene til at antall glasskader øker.
Denne artikkelen ble først publisert av Broom.
Forsikringsselskapet Fremtind har registrert en stor økning i antall glasskader siden 2020. Skadeutbetalingene stiger blant annet som følge av den økte skadeinngangen og høyere priser på glass.
Nå forventer selskapet en fortsatt økning av glasskader i 2024, og allerede etter første kvartal var fjorårets nivå nådd. Da fikk Fremtind meldt nær 50. 000 glasskader.
Stadig dyrere
– Hvorfor er det blitt slik? Broom spør Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.
– Vi opplever det samme som store aktører i bilglass-bransjen har registrert. Rutene er tynnere, og er mer utsatt for vibrasjon slik at de tåler mindre enn på fossile biler. Rutene er blitt tynnere for å spare vekt - og dermed øke elbilenes rekkevidde. Samtidig er de altså blitt stadig dyrere, svarer Hofstad-Nielsen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenAntallet har doblet seg - og det har blitt mye dyrere
Prisøkning: 47 prosent
Som eksempel nevner hun Volkswagen Golf. For Golf 6 – 2008 – 2012 modeller – var frontrutetykkelsen 4,55 millimeter, og vekten var 12,10 kilo. Som egenskaper nevnes regnsensor, akustisk, grønn laminat og innkapslet list. Forhandlerpris for kun glass var 4.300 kroner.
For VW e-Golf 7 – 2013 – 2019 – var glasstykkelsen gått ned til 4,40 millimeter, og vekten var redusert med 200 gram til 11,90 kilo selv om ruten nå var blitt litt større. Egenskaper omfattet nå regnsensor, akustisk, klarblå solbelegg, innkapslet list, ADAS-kamera og oppvarming. Prisen var samtidig økt med 47 prosent, og forhandlerpris for kun glass til e-Golf 7 var 6.300 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNy robot skal ta de som slurver og jukser
Flere skader
– Dersom man først har vært uheldig og fått en steinsprut, skal det ikke store temperaturendringen til før det sprekker, og ruten må skiftes i stedet for en langt rimeligere og mer miljøvennlig reparasjon, understreker Hofstad-Nielsen.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Dette gjelder spesielt i samspill med høy varme fra varmeapparat en kald morgen. Elbilene har dessverre en lavere reparasjonsgrad enn fossile biler. Skadeinngangen for glasskader på elbiler er veldig mye høyere enn det er på de fossile bilene, i tillegg til at rutene til elbilene er betydelig dyrere.
Mer strøsand – mindre skvettlapper
– Om vi ser på 2023-modeller, ser vi at bensin- og dieselbiler står for 26 prosent av skadeinngangen på bilglass, mens andelen for elbiler er på nesten 50 prosent. Hybridbiler står for den øvrige skadeinngangen på 24 prosent, forteller Therese Hofstad-Nielsen til Broom.
– Vi har flere glasskader nå enn vi hadde for få år siden. En av hovedårsakene til dette, er at vi merker mye mer til klimaendringene. Mildere vintre gjør at mer strøsand brukes. Dette, sammen med bortfall av skvettlapper, gjør at vi får mer sand og singel som kastes opp fra dekkene.
Artikkelen fortsetter under annonsenMan kan ta forhåndsregler med å holde lenger avstand til bilen foran, men det nytter ikke så mye når man er like utsatt for å få stein i frontruta fra motgående trafikk, legger hun til.
Steinsprut? Da kan prisen variere enormt
Artikkelen fortsetter under annonsenSteinsprutplaster
– Noen gode råd til bilistene?
– Det er viktig at kundene reparerer skaden før det blir nødvendig med skifte av hele ruten. Dette er gratis for kunden, så lenge man har minikasko. Da vil kunden også unngå en senere utgift på gjerne 3.000 kroner i egenandel for å skifte ruten. I tillegg sparer en reparasjon miljøet for 44 kilo CO 2.
Det kan være lurt å ha et steinsprutplaster liggende i bilen. Da unngår du smuss og støv som legger seg i steinspruten, og desto bedre blir resultatet.
Mange fortsetter å kjøre - selv om frontruten blir skadet
Gratis
– Hva er steinsprutplaster - og hvor får man tak i dette?
Artikkelen fortsetter under annonsen– Dette er en tapebit, som også kan erstattes med en vanlig tape som man har hjemme. Steinsprutplaster eller tape legges over en steinsprutskade snarest mulig for å forhindre at det legger seg smuss og støv. Da blir resultatet av en reparasjon best mulig, og skaden kan så å si forsvinne helt om man er kjapp nok med utbedring.
Steinsprutplaster får man gratis hos de fleste bilglasskjeder og merkeforhandlere. Kundene våre kan bestille dette kostnadsfritt.
43.000 for ruta
– Hvor raskt må man få reparert en steinsprutskade for å unngå sprekkdannelser og ruteskift?
– Helst så raskt som mulig. En reparasjon gjør bilglassverksteder på 30 minutter, og man får ofte time på dagen. Slike skader bør i alle fall repareres før det går mot frost, understreker hun.
– Hvor dyre frontruter har dere dekket skifte av?
Artikkelen fortsetter under annonsen– Ser vi på de bilene det er solgt flest av i Norge, kan jeg nevne Hyundai Ionic som eksempel. Her beløper frontruten seg til nærmere 43.000 kroner pluss moms. Da er heller ikke lim, eventuelle lister, arbeid og kalibrering tatt med i regnestykket, så dette blir veldig dyre skader.
Artikkelen fortsetter under annonsenMener elbilene gir flere glasskader på norske veier
Flinkere til å reparere
– For en Ford Mustang Mach-E er kostnaden 25.000 kroner pluss moms og arbeid, sier hun videre.
– Er det noen geografiske forskjeller på reparasjon eller skifte av frontrute?
– I en undersøkelse vi gjorde i 2023, viste det seg at det er forskjeller mellom by og bygd når det kommer til reparasjon. I byene reparerer vi mer. Dette kan henge sammen med at det gjerne er kortere avstand til et verksted.
Hovedbudskapet er uansett at vi må bli flinkere til å reparere rutene våre fremfor at det ender med et ruteskift, sier Therese Hofstad-Nielsen til slutt.