Én km/t avgjorde: Mister bilen for godt
20-åringen hadde lånt den av faren.
(Denne artikkelen ble først publisert på Broom)
Hvordan skal politiet få stoppet bilister som overhodet ikke bryr seg om fartsgrenser? Et ferskt virkemiddel er rett og slett å ta fra dem kjøretøyet.
Norsk Høyesterett har nylig bestemt at sjåføren av en bil som deltok i en kappkjøring på E18 i Lier i fjor, mister bilen sin for godt – etter å ha blitt målt til 211 km/t over en strekning på 9 kilometer.
I Danmark har man praktisert dette siden 31. mars 2021. Da ble det lovfestet at bilen kan inndras dersom man blir tatt for å kjøre dobbelt så raskt som tillatt hastighet på stedet. Siden har en rekke biler blitt beslaglagt etter råkjøring i landet.
Les også: Så stor er risikoen for å bli tatt
1 km/t avgjorde
Også i Østerrike kan du nå risikere å få kjøretøyet inndratt om du tråkker ekstra hardt på gasspedalen. Der mister du bilen for eksempel hvis du blir tatt i å kjøre i mer enn 80 km/t over fartsgrensen i tettbebygde strøk.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet betyr at hvis du kjører i mer enn 130 km/t i 50-sonen, så er det ingen bønn. Bilen konfiskeres og blir deretter auksjonert bort. Auksjonsinntektene går til trafikksikkerhetstiltat og til lokale myndigheter.
Da må det føles ekstra bitter å bli målt til 131 km/t. Det var nettopp det som nylig var tilfellet for en østerriksk 20-åring, skriver tyske Bild.
Han råkjørte i farens BMW i et boligområde, og politiet viste ingen nåde: Når man kjører så fort i 50-sonen anses det som så hensynsløst at bilen blir beslaglagt på stedet – uten diskusjon.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet hører med til historien at mannen egentlig ble målt til 136 km/t, men så trekkes det fra en feilmargin på 5 km/t. Hadde han altså kjørt 1 km/t saktere, hadde han fått beholde bilen, som har en antatt verdi på rundt 350.000 norske kroner.
Les også: Nå blir det mange flere fotobokser
Artikkelen fortsetter under annonsenMå betale enda mer
Som om ikke det var nok, må manne også betale en bot på 1.600 euro. Han må også ta et trafikkopplæringskurs som koster 650 euro før han kan få førerkortet tilbake, og må i tillegg betale 11 euro i parkeringsavgift hver eneste dag fram til bilen har blitt auksjonert bort.
Alt dette svir nok godt for ungdommen, som neppe blir fristet til å kjøre like fort når han en gang får tilbake førerkortet.
Han er imidlertid i «godt» selskap: Siden loven trådte i kraft i mars i år, har hele 133 biler blitt konfiskert i Østerrike på grunn av ekstreme fartsovertredelser.
Les også: Dette skjer hvis det blinker rødt