Mener skjermen gjør deg farligere
Ny studie fra SINTEF.
Denne artikkelen ble først publisert av Broom.
I starten var de små og ble som regel styrt med knapper eller hjul. Så begynte skjermene i bilene våre å vokse – og tok over stadig flere funksjoner.
Mange ble også berøringsfølsomme. Bilprodusentene gledet seg over at de kunne rydde bort knapper, I stedet trykker du bare på skjermen, for alt fra å styre temperatur, til å skifte radiokanal eller legge inn hvor du skal på navigasjonen.
Men medaljen har også en bakside. Nemlig at skjermene drar oppmerksomhet fra det du egentlig skal gjøre når du sitter bak rattet: Å kjøre bil ... Akkurat det aspektet havnet nok i starten i bakleksa, mens teknologien veldig raskt utviklet seg.
Medvirkende årsak til dødsulykker
Men motstemmene har kommet. En rekke forsikringsselskaper, UP, Statens vegvesen og Trygg Trafikk er blant dem som har gått ut med advarsler mot skjermbruken.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Det er et faktum at skjermene tar oppmerksomheten bort fra trafikken, og kan føre til ulykker. Uoppmerksomhet er en medvirkende årsak i én av tre dødsulykker, uttalte tidligere UP-sjef Jon Steven Hasseldal til Broom i forbindelse med en tidligere sak om temaet.
Nå har SINTEF og Nord universitet gjennomført en undersøkelse på vegne av Trygg Trafikk og forsikringsselskapet Fremtind. Rapporten viser hvor lang tid det tar oss å utføre ulike funksjoner på berøringsskjerm mens vi kjører.
Undersøkelse: Mobilbruk farligere enn fyllekjøring
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenUtførte ulike oppgaver
– Når du kjører en moderne bil, er du helt avhengig av berøringsskjermer. Derfor er det viktig at vi nå har dokumentert hvor mye oppmerksomhet de ulike handlingene stjeler av oss, sier Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.
Studien ble gjennomført med 44 personer som utførte ulike oppgaver på berøringsskjerm mens de kjørte. Ved hjelp av kamera ble blikkbruk og oppmerksomhetsfordeling registrert. Blant oppgavene som skulle løses var å endre temperatur, søke musikk og radiokanal og taste inn en adresse i navigasjonssystemet.
Artikkelen fortsetter under annonsenDisse skjermene forstyrrer føreren mest
Bind for øynene
Å taste inn en adresse var den mest krevende oppgaven. Oppgaven krever at førerne i sum ser på skjermen i gjennomsnitt hele 15,7 sekunder for å få fullført tastingen av adressen.
Å velge musikk eller skifte radiokanal går litt raskere. Her så førerne i sum på berøringsskjermen i 10-11 sekunder i snitt. Raskest går det å justere temperatur – førerne så kun 3,4 sekunder i snitt på berøringsskjermen.
– I den tiden er du uoppmerksom som sjåfør, du bruker tiden på skjermen istedenfor trafikken. Og når du tar blikket bort fra trafikken, kjører du i praksis i blinde. Så jo lenger tid oppgaven tar, jo lenger har du kjørt med bind for øynene, slår Hansen i Trygg Trafikk fast.
Sammensatt problem
Ifølge Trygg Trafikk kan selv de mest kortvarige oppgavene være for tidkrevende – fra et trafikksikkerhetsperspektiv.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Hvis du kjører i bare 22 km/t i byen mens du taster en adresse, har du i praksis kjørt 12 meter i blinde. Styrer du musikken i bare 2 sekunder mens du kjører i 63 km/t, har du kjørt over 30 meter i blinde. Å kjøre bil krever din fulle oppmerksomhet, hele tiden. Da sier det seg selv at berøringsskjermer byr på sikkerhetsutfordringer.
Fakta om studien:
SINTEF har gjennomført studien “Infotainmentsystemer og oppmerksomhetsfordeling i bil” på oppdrag av Trygg Trafikk og Fremtind. 44 testpersoner deltok i studien hvor de skulle bruke ulike funksjoner på skjerm i bil under kjøring. Etter kjøringen fylte de ut et spørreskjema for å evaluere opplevd stress, risiko og mental belastning
Resultatene viser at skjermbruk under kjøring krever betydelig oppmerksomhet, distraherer førerne og påvirker kjøreprosessen negativt med tanke på sikker kjøring. Den mest belastende funksjonen er å taste inn en adresse under kjøring i tett trafikk.
De får støtte fra skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind som understreker at dette er viktig forskning. Forsikringsselskapet har sett en stor økning i antall bilskader de siste årene, og mener at én av hovedårsakene er uoppmerksomhet bak rattet.
– Problemet med skjermer i bil er sammensatt. Det ene er at du i praksis kjører i blinde. Så er det at du må reorientere deg i trafikkbildet på nytt. I tillegg er de ulike bilmerkenes systemer forskjellige, som skaper ytterligere forvirring hvis du kjører en fremmed bil. Derfor trenger vi denne typen forskning, slik at bilprodusenter og myndigheter kan treffe tiltak for å minske risikoen for skader så mye som mulig, avslutter hun.