Derfor kan du ikke stole på prislappen
Mange unnlater å fortelle den hele og fulle sannheten.
(Denne artikkelen ble først publisert av Broom.)
Du har sett deg ut en nybil du har lyst på, og har spart akkurat nok penger til å kjøpe den. Men når du kommer til forhandleren, viser det seg at du mangler flere tusen kroner. Hvordan er det mulig?
Det korte svaret er at ikke alle bilimportørene er like glade i å fortelle den hele og fulle sannhet når det er snakk om bilpriser. Det kan det være flere årsaker til, men at lavest mulig priser kan være et trekkplaster for å få kunden på kroken, er hevet over enhver tvil.
Skal vise det du betaler
Men tilbake til prisene: For over 20 år siden ble norske forbrukermyndigheter og bilbransjen enige om at veiledende pris på bil skal inkludere frakt-, leverings- og registreringsomkostninger.
Dette ble først og fremst gjort for at det ikke skulle være noen tvil om hva kunden skulle betale, gjøre det enklere å sammenligne priser og sikre rettferdig konkurranse mellom bilmerkene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen gjøres dette i praksis? Slett ikke alltid. En gjennomgang som bransjenettstedet Bilbransje24 har gjort, viser nemlig at for minst åtte bilmerker oppgis prisene uten frakt- og leveringskostnader på importørenes nettsider.
– Ikke rart forsikringene blir dyrere med slike tall
Mange tusenlapper ekstra
De åtte bilmerkene er BYD, JAC, KGM (tidligere SsangYong), Maxus, Mitsubishi, Nio, Suzuki og Voyah.
Hvor mye som kommer i tillegg, varierer mellom merkene. Leveringskostnadene vil også variere med hvor i landet man henter ut bilen. De fleste opererer med priser levert Oslo eller Drammen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFor Voyahs del tilkommer for eksempel frakt- og leveringskostnader på minst 13.900 kroner. Importøren sier nå til Bilbransje24 at de «jobber med nye priser».
Tesla fikk tidligere mye kritikk for å kommunisere pris uten avgifter, men har blitt tydeligere nå. På bestillingssiden kommer det fram at totalprisen vises først etter konfigurasjonen.
Artikkelen fortsetter under annonsenSalget lugger – nå dras det i bremsene
Lakk ikke inkludert i prisen
For merkene BYD, Maxus, JAC og KGM er det RSA i Drammen som er importør.
Broom tok en sjekk på modellen BYD Tang, som markedsføres med en startpris på 699.000 kroner.
Da vi skulle konfigurere bilen via BYD.no, kom det fram at lakk ikke er inkludert i prisen, og betyr en tilleggskostnad på 11.880 kroner.
For det er naturligvis ikke mulig å kjøpe bilen uten lakk. Vi tok kontakt med RSA som bekreftet at vi ikke hadde misforstått noe.
I tillegg kommer altså kostnader knyttet til både «frakt og klargjøring».
Til bransjenettstedet sier RSA-sjefen Frank Dunvold at de skal ta en gjennomgang av alle merkene, og se hvordan «pris skal kommuniseres opp mot lovverket».
Kjøpers marked: Så mye elbil får du for 300.000 kroner
Vinterhjul nesten alltid i tillegg
Men fortsatt er du ikke i mål. Mange vil helt sikkert ha med en del utstyr som ikke følger med som standard. Og i Norge kommer man ikke utenom vinterhjul på felg, en kostnad som fort beløper seg til 20-30.000 kroner ekstra.
Artikkelen fortsetter under annonsenFor enkelte biler med store dekk og felgdimensjoner, kan beløpet bli mye høyere. For nevnte BYD Tang, tilkommer for eksempel 44.875 kroner for piggfrie dekk på 20 tommer felger. Det er det billigste alternativet.
Nesten alltid ender derfor prisen på et langt høyere beløp enn du kanskje hadde kalkulert med i utgangspunktet.
Fra tid til annen kjører importører og forhandlere kampanjer der ekstrautstyr og vinterhjul er inkludert i prisen, så her gjelder det med andre ord å følge med hvis du vil ha best mulig pris på nybilen.