Voldsom økning – du får regningen

Det har blitt mye dyrere å reparere skadde biler. Ikke minst kan det bli svært kostbart med skader i fronten.
Det har blitt mye dyrere å reparere skadde biler. Ikke minst kan det bli svært kostbart med skader i fronten.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kostnaden for å reparere personbiler har økt med nesten 50 prosent – på to år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.

Har du hatt en skadet bil på verksted de siste årene? Da er det nok gode muligheter for at du også har reagert på regningen. Å reparere skadde biler har nemlig på kort tid blitt mye dyrere.

På to år har kostnaden økt med nesten 50 prosent. Det viser tall fra Finans Norge som samler inn skadeinformasjon fra de norske forsikringsselskapene.

Og én ting er regningen på hver skade. Dette må hentes inn, ved at bilforsikringen blir dyrere for alle.

– Hvis resten av året blir som forventet, blir det en økning i antallet skader på 16 prosent de siste to årene. Det er ille nok i seg selv, men kostnadene for å fikse skadene øker med hele 46 prosent, sier seniorrådgiver i Frende Forsikring, Marius Solberg Anfinsen.

20 millioner mer hver dag

– Smak litt på de tallene. Ved utgangen av 2022 kostet personbilskadene 15,3 milliarder kroner. Ved utgangen av 2024 ser de ut til å koste 22,3 milliarder, sier han og ramser opp hva det betyr per dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2022 kostet personbilskader 41,9 millioner kroner per dag i snitt

I 2024 ligger snittet per dag an til å bli 61,1 millioner kroner

– Når det koster nesten 20 millioner mer hver eneste dag er det ikke rart prisen på bilforsikringene går opp. Slik kan det ikke fortsette, rett og slett, sier Solberg Anfinsen.

Les også: Nå vil de reparere bilen din med brukte deler

Billyktene har blitt veldig mye dyrere de siste årene, det er også mye annet kostbart utstyr i fronten av bilene.
Billyktene har blitt veldig mye dyrere de siste årene, det er også mye annet kostbart utstyr i fronten av bilene.

Fra 10.000 til 100.000 kroner

– Grunnen er at delene koster stadig mer, sier fagsjef på motor i Frende, Roger Ytre-Hauge. Han bruker en hovedlykt på en nyere bil som et eksempel.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– For ti år siden kostet den gjerne rundt 10.000 kroner å erstatte, hvis du fikk en frontskade på bilen din. Nå koster den fort et sted mellom 40.000 og 50.000 kroner. Så kan du slenge på at en frontskade kanskje skader radar eller kamera som den gamle bilen ikke hadde. Eller kollisjonsbeskyttelse for forgjengere og parkeringssensorer. Da blir plutselig totalkostnaden for frontskaden 80.000 til 100.000 kroner, fremfor 10.000. Grunnen er dyrere deler og mye dyr elektronikk, sier Ytre-Hauge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: På vei hjem med bruktbil – så falt hjulet rett og slett av

Antall bilskader har økt de siste årene, men ikke i nærheten av like mye som regningen for å reparere disse.
Antall bilskader har økt de siste årene, men ikke i nærheten av like mye som regningen for å reparere disse.

Kan ikke forsvare de største økningene

Flere forsikringsselskaper merker dette godt, blant dem er If:

– Vi så spesielt i 2020 - med valutautviklingen og covid-epidemien - en høy økning generelt, der snittet lå på rundt 13 prosent for alle merker, og noen var godt over 20 prosent. Året etter, i 2021, var utviklingen litt mer moderat, der valutaen gikk litt tilbake, og da var ikke økningen så stor. Så gikk det mer opp igjen i 2022 og 2023 – der 2023 var et ekstremt år, legger han til. Bare i fjor økte prisene for noen merker med over 20 prosent, fortalte Vidar Brustad, leder for takst og innkjøp i If, til Broom tidligere i høst.

Han forklarer økningen slik:

– En del skyldes svak kronekurs/valuta, men også økte produksjons- og transportkostnader. Men dette kan ikke forsvare de største økningene hos enkelte merker, når man ser at økningene er større enn påvirkningen av valuta og inflasjon. Vi ser også at det er stor forskjell i økninger i delepriser på forskjellige bilmerker som produseres i samme land og med tilsvarende deler, sa Brustad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mange bileiere blir avslørt av forsikringsselskapet

Forbundet med høy fart

Den desidert dyreste skadeposten er kaskoskader, som typisk er kollisjoner og utforkjøringer.

– Det er ikke overraskende at dette er de dyreste skadene. De er gjerne forbundet med høy fart og skjer plutselig. Gjerne på sommerdekk nå om høsten, sier Solberg Anfinsen.

Les også: Kommentar: Ekstrem prisøkning: – Det henger ikke på greip