Volvos storselger straffes – hjemme i Sverige
Nå haster det å flytte produksjonen av EX30.
(Denne artikkelen ble først publisert av Broom.)
30. oktober innførte EU straffetoll på biler som er produsert i Kina, med inntil 45,3 prosent.
Beslutningen ble fattet etter mistanke om at kinesiske myndigheter subsidierer landets bilprodusenter på en måte som strider mot internasjonale handelsavtaler.
Straffes i sitt eget hjemland
En av produsentene som dermed straffes, er Volvo. Selv om bilmerket anser seg selv som svensk, har de kinesiske eiere (Geely), og en stor del av bilproduksjonen foregår i Kina. Deriblant Europas tredje mest solgte elbil så langt i år, Volvo EX30.
Nå vil denne bilen få en straffetoll i EU på 19,3 prosent, og Sverige er intet unntak.
– Volvo Cars anerkjenner resultatet av avstemningen tidligere denne måneden om innføring av straffetoll på elbiler som kommer til EU fra Kina, sier selskapet til den svenske avisen Dagens Industri, ifølge Carup.se.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBilprodusenten hadde håpet at EU-myndighetene skulle gi dem «frikort», siden så mye av aktiviteten foregår andre steder enn i Kina.
Det gikk ikke EU med på, noe som kan bety at EX30 blir betydelig dyrere i Sverige og andre EU-land. Skal dagens priser videreføres, forsvinner hele fortjenestemarginen, ifølge avisen.
Risikerer voldsom straffetoll – satser likevel friskt
Flytter til Europa
Nå haster det å flytte produksjonen av modellen til Europa. På den måten kan bilen fortsatt selges til europeere, uten å bli rammet av straffetoll.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Vi fortsetter med vår langsiktige strategi om å bygge bilene våre der vi selger dem, inkludert å bygge EX30 i vår fabrikk i Gent. Vårt fulle fokus akkurat nå er å få i gang produksjonen i første halvdel av 2025, sier Volvo i en kommentar.
Her produseres allerede flere andre Volvo-modeller, inkludert elbilene EX40 og EC40. Disse får derfor ikke straffetoll.
I Norge har EX30 også solgt godt. Per 31. oktober er den årets nest mest registrerte nybil, med mer enn 5.800 registrerte eksemplarer. Norge har imidlertid en selvstendig tollpolitikk, og det er ikke planlagt noen straffetoll på kinesiskbygde biler her.