Vinterdekk-påbud: – Dyrt å droppe

Bjørn Uno Rogneby ved Statens Vegvesen sjekker hjulene på et vogntog som er vinket inn til kontroll.
Bjørn Uno Rogneby ved Statens Vegvesen sjekker hjulene på et vogntog som er vinket inn til kontroll. Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Allerede fra 1. november må disse sjåførene passe på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne saken ble først publisert på Broom)

Vinteren har meldt sin ankomst i deler av Nord-Norge og i fjellet i Sør-Norge, og det er bare et spørsmål om tid før vanskelige kjøreforhold gjør seg gjeldende også i lavlandet.

Og uansett værutsikter: Allerede fra førstkommende fredag må særlig én kjøretøygruppe ha ting på stell. Da må nemlig alle tyngre kjøretøy ha ekstra god mønsterdybde. Og fra 15. november kreves det at disse bruker godkjente vinterdekk.

Mønsterkrav fra 1. november

– I motsetning til personbiler, er det et absolutt krav om vinterdekk på tyngre kjøretøy med tillatt totalvekt over 3.500 kilo, og det gjelder fra 15. november i Sør-Norge, sier seniorinspektør og kontrolleder ved Jessheim kontrollstasjon, Bjørn Uno Rogneby, til Broom.

Bjørn Uno Rogneby og Statens vegvesen har spesiell fokus på kontroll av dekk fra 1. november.
Bjørn Uno Rogneby og Statens vegvesen har spesiell fokus på kontroll av dekk fra 1. november.

Men allerede fra 1. november er det et krav om minst fem millimeter mønsterdybde på disse bilene. Det betyr travle dager ved kontrollstasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Erfaringsmessig er det en del som slurver med dette, særlig i starten av vintersesongen. Derfor setter vi på det vi har av tilgjengelig mannskap for å sjekke at sjåførene har alt på stell, sier han.

– Livsfarlig og mange vet ikke om det

Krav om vinterdekk – og kjetting

Påbudet om vinterdekk fra 15. november gjelder helt fram til 21. mars neste år. Dekkene kan være både med eller uten pigger. For Nord-Norge er det et krav om minst fem millimeter mønsterdybde allerede fra 16. oktober og helt fram til 30. april.

Og: Hvis det er meldt om snø- eller isdekke, skal kjetting medbringes – uavhengig av tid på året.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slurver man med dekk og kjetting, risikerer man temmelig høye gebyrer.

– Vi har sett en bedring de siste årene, og det er mye takket være høye gebyrer. Det er dyrt å droppe vinterdekk for den som kjører tungtransport, uansett føre. Det lønner seg rett og slett å følge regelverket, sier Rogneby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her avslører han det falske førerkortet

Dette er bøtesatsene

Har man dekk med for liten mønsterdybde eller kjører uten vinterdekk med riktig merking i perioden det er påbudt, risikerer man 1.000 kroner per dekk for motorvogn med tillatt totalvekt på inntil 7.500 kilo, og 2.000 kroner per dekk på tyngre kjøretøy.

Også manglende kjetting blir man straffet for, fra 750 til 1.500 kroner – avhengig av tillatt totalvekt og om man kjører med tilhenger eller ikke.

I de mest alvorlige tilfellene risikerer man å bli anmeldt.

Fotoboks: Så stor er risikoen for å bli tatt