Taper over 400.000 på hver elbil

MINUSTALL: Fords satsing på elbiler har så langt kostet dem dyrt. Bare i tredje kvartal i år har elbildivisjonen Model e et underskudd på over 13 milliarder kroner. Her ruller den nye elbilen Explorer på samlebåndet i Tyskland: Foto: Roberto Pfeil / AFP / NTB
MINUSTALL: Fords satsing på elbiler har så langt kostet dem dyrt. Bare i tredje kvartal i år har elbildivisjonen Model e et underskudd på over 13 milliarder kroner. Her ruller den nye elbilen Explorer på samlebåndet i Tyskland: Foto: Roberto Pfeil / AFP / NTB Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er ikke god butikk for Ford.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen er først publisert av Broom): Overgangen til elbiler koster den etablerte bilbransjen dyrt. De aller fleste bilprodusentene har de siste årene brukt en stor del av utviklingsbudsjettene på elektrifisering. Samtidig tar det tid å få fart på salget. I flere store markeder går det langt tregere enn mange hadde forventet.

En av dem som har røde elbiltall, er bilgiganten Ford. De har akkurat lagt fram regnskapstall for tredje kvartal. Samlet sett går det bra hos Ford, men det er på ingen måte elbilenes fortjeneste.

Flere måter å regne på

Disse er skilt ut i et eget forretningsområde, kalt Ford Model e. I årets tredje kvartal tapte Model e til sammen 1,2 milliarder dollar, med dagens kurs tilsvarer det 13,2 milliarder kroner.

Fordeler vi dette ut over 32.000 solgte elbiler, betyr det at Ford tapte ikke mindre enn 412.500 kroner for hver elektriske bil de solgte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå må vi legge til at det er mange måter å regne dette på. Ford er fortsatt i en tidlig fase med elbiler og vil derfor ha store utviklingskostnader per solgte bil. Slik sett kan regnestykket se verre ut enn det egentlig er. Men røde tall er det uansett, og de jobber Ford hardt med å snu.

Kjøpers marked: Så mye elbil får du for 300.000 kroner

Billigere å produsere

De har allerede kuttet store summer i utvikling av kommende elbilmodeller. Blant annet er en stor, elektriske SUV lagt på is. Selskapet skal også ha klart å redusere kostnaden for å produsere elbilen Mustang Mach-E med nesten 60.000 kroner per bil. Men her skal økt konkurranse og pressede priser ha spist opp mye av differansen.

Ford ruller i høst ut tvillingmodellene Explorer og Capri på mange markeder, inkludert det norske. Disse er basert på Volkswagens elbilplattform, kalt MEB. Ved å gjøre det på denne måten, skal Ford spare både tid og penger, kontra å utvikle bilene fra bunnen av på egenhånd.

Mercedes-elbilen har blitt 70.000 kroner billigere på ett år