Fylt feil? Gjør for all del ikke dette

Særlig bensin på dieseltank kan være kritisk. Her forteller vi deg hva du skal gjøre.
Særlig bensin på dieseltank kan være kritisk. Her forteller vi deg hva du skal gjøre. Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ett lite feiltrinn kan gi motorhavari.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne saken ble først publisert på Broom)

10. oktober skjedde det som ikke skal skje: For rundt 50 kunder ved en Circle K-stasjon i Molde, kom det feil drivstoff ut av pumpene.

Kundene skulle fylle diesel, men fikk bensin i stedet.

– Vi er veldig lei oss for det som har skjedd og vi beklager til alle dem som har blitt rammet. Nå gjør vi det vi kan for at kundene ikke skal bli mer skadelidende enn de allerede er, sa Kjetil Foyn, leder for bærekraft og kommunikasjon i Circle K Norge AS til TV 2.

Slikt skjer fra tid til annen. Likevel er det er som regel kunden selv som rett og slett velger feil pumpe. Størst risiko er knyttet til bensin i dieseltanken, både når det gjelder hyppighet og skadepotensial.

Se video: Norske «krasjtester» sett av millioner

Derfor er bensin på dieseltank verst

Diesel har, i motsetning til bensin, en smørende effekt som er helt nødvendig for at mekanikken i dieselmotoren skal fungere. Erstattes eller tynnes dieselen ut med bensin, vil det i løpet av kort tid føre til at bevegelige deler i pumpe og dyser tørkes ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I verste fall kan det ende med motorhavari og reparasjonskostnader i 100.000-kronersklassen.

Hvis det er bensinstasjonen som har skylda, slipper du naturligvis å ta reparasjonskostnaden. Men er det du som har valgt feil pumpe, kan du verste fall risikere at forsikringen din ikke dekker skaden. Det avhenger av hvilken dekning du har i avtalen din.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Over 80.000 har gjort det de siste årene – kan bli kjempedyrt

Tuten på dieselpistolen er for tykk til å få plass i bensintank-åpningen. Andre veien er det verre. Foto: Broom
Tuten på dieselpistolen er for tykk til å få plass i bensintank-åpningen. Andre veien er det verre. Foto: Broom

Fylt feil? Gjør dette

Nylig var det to tilfeller også i Sverige, der tankene på bensinstasjonen inneholdt feil drivstoff. I begge sakene var det bensinstasjonkjeden Preem som var synderen, skriver Vi Bilägare (svarer til NAF i Norge).

Pressesjef i Preem, Mattias Holmquist, sier til organisasjonen at det også skjedde én gang i fjor.

Han er klar på hva man skal gjøre i slike situasjoner.

– Bileier vil nesten umiddelbart merke at tanken er fylt med feil drivstoff. Slå av motoren og kontakt bensinstasjonen, råder han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne lille saken kan gi deg en kjemperegning

... Og ikke gjør dette

Også Vi Bilägere understreker at dette særlig kritisk hvis man har fylt bensin på dieseltanken.

– Det første tegnet, bortsett fra blinkende varsellys, er at motoren går ekstremt dårlig og begynner å banke voldsomt. Hvis du handler raskt i den situasjonen, kan du redde motoren. Ignorerer du dette, vil motoren normalt stoppe av seg selv etter en kilometer eller to. Da er sannsynligheten for totalhavari stort, skriver nettstedet.

– Selv om du stopper før motoren definitivt gir opp, er den etter all sannsynlighet totalt ødelagt. Høytrykkspumpe, injektorer, stempler, sylinderboringer, lagre, veivaksel, partikkelfilter, katalysator: Alt har blitt slått mer enn det kan håndtere, legger de til.

Denne biltabben må du ikke gjøre

Mindre sannsynlig andre veien

Å fylle diesel på bensintanken, skjer derimot mye sjeldnere. Det skyldes ganske enkelt at munnstykket er for stort til å passe i tank-åpningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skulle du likevel klare å fylle diesel på tanken, for eksempel via en kanne eller hvis tankene på bensinstasjonen inneholder feil drivstoff, er sjansen stor for at en bensinmotor ikke havarerer, understreker Vi Bilägere, og legger til.

– Det som skjer er at bilen går veldig dårlig, mister effekt og ryker som en skorstein før den etter kort tid stopper helt. Men det oppstår normalt ingen alvorlige motorskader. Selv katalysatoren og lambdasonden klarer seg som regel uten varige skader og brennes rent igjen når bilen tappes for diesel og fylles med riktig drivstoff.

Trodde de fylte bensin - fikk noe helt annet på tanken