Elbil ble for dyrt - kjøpte bensinbil

FORNØYD: Den anerkjente biljournalisten Alrik Sörderlind er svært fornøyd med sin store luksusbil, med V8-motor. Etter at han byttet ut sin elektriske BMW i3, har han spart penger på å kjøre bensinbil.
FORNØYD: Den anerkjente biljournalisten Alrik Sörderlind er svært fornøyd med sin store luksusbil, med V8-motor. Etter at han byttet ut sin elektriske BMW i3, har han spart penger på å kjøre bensinbil. Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her snakker vi svenske tilstander!

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen er først publisert av Broom)

I Sverige har man på kort tid begynt å snu ryggen til elbiler. For noen år siden var det betydelige avgiftsfordeler knyttet til kjøp av elbil. Da økte salget.

Fra 2018–2022 gikk ordningen ut på at man kunne få tilbakebetalt opptil 70.000 svenske kroner dersom man valgte elbil.

Men etter at fordelene ble fjernet, har salget stupt. I 2024 har det falt med 21 prosent.

Byttet elbilen

Den svenske biljournalisten Alrik Söderlind, er en av de som har byttet bort elbilen. Ikke bare i en vanlig bensinbil – men i en godt brukt luksusbil med V8-motor. Nemlig en 16 år gammel Lexus LS 460.

Etter et år på veien, har han spart penger på byttet!

Det høres jo ganske utrolig ut, for oss i Norge. At det skal være billigere å kjøre en stor og tung luksusbil – med en V8-motor med forbruk på 1,27 l/mil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men slik er det altså, påstår Söderlind.

Beksvart utvikling for elbilsalget

Mye billigere

– Jeg har regnet på dette – og tatt alle faktorer med i betraktningene: Dekk, forsikring, verditap, service og forbruk. Da ender jeg opp med en kostnad 57 kroner per mil i min Lexus LS460. En ett år gammel BMW i3, som jeg eide før, ender på 62 kroner per mil, mens en brukt Tesla Model 3 koster 90 kroner per mil, forteller Söderlind.

I regnestykket har han tatt høyde for 10.000 kjørte kilometer i året.

Den store faktoren for økonomien, er verditapet. Den brukte Lexusen taper seg knapt i verdi i det hele tatt. Her har prisen i Sverige stått mer eller mindre stille, det siste året. Mens elbilene har rast betydelig i pris.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En annen viktig kostnad er forsikring. Også her kommer elbilene betydelig dårligere ut, enn den aldrende bensinbilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Sverige er også prisen på drivstoff blitt betydelig lavere. En liter koster rundt 15 kroner, noe som bidrar til lavere driftskostnader.

Enorm fossildominans: – Dette er virkeligheten

Stor fallhøyde

Han er imidlertid åpen på at fallhøyden med en gammel luksusbil er stor. Selv om det er en Lexus – som generelt har svært god driftssikkerhet.

– Hvis noe må repareres, risikerer jeg selvsagt en stor kostnad. Men så langt har det gått fint. Jeg har riktignok hatt en stor service, der masse ekstra ble tatt. Den ble dessuten gjort hos merkeforhandler. Det ble 16.000 kroner. Likevel er det altså et positivt regnestykke for bensinbilen, fastslår Söderlind.

Han har sin egen YouTube-kanal, der har forteller mer om regnestykket og hvordan det er å eie gammel luksusbil.

Lover nye og supergjerrige bensinmotorer

Ingen skam

Den anerkjente biljournalisten har til og med montert et Ferrita-eksosanlegg på bilen sin, for å fram buldringen i V8-motoren enda mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Om jeg kjenner på miljøskam fordi jeg kjører en gammel luksusbil med V8-motor? På ingen måte! Jeg kjører jo lite, så det utslippet har ikke noe å si. Skal man heller skrote en slik staselig bil? Det synes i alle fall ikke jeg!

– I tillegg er jo følelsen av luksus og at interiøret er såpass påkostet noe jeg ikke finner i en elbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Økonomien avgjør

I Norge er også mange av fordelene knyttet til å eie og bruke elbil i ferd med å bli borte. Men enn så lenge er nybilkjøperne lojale til elbil – og i september var 94 prosent av nybilsalget elektrisk. Den høyeste andelen noen gang.

Spørsmålet er om vi vil oppleve samme utvikling som i Sverige, etterhvert.

– Hva synes du om den norske tilnærmingen til elbil?

– Den har vært bra. Tidligere hadde jo dere veldig mye avgifter på bil. At det fortsatt er betydelig mindre avgifter, særlig på de billige modellene, synes jeg er fornuftig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tror du vi vil få samme utvikling i Norge, som i Sverige, om alle fordelene fjernes?

– Det kommer an på økonomien. Det er den som avgjør. Har man elbil, uten å kunne lade hjemme, blir det fort veldig dyrt. Kanskje bør det gjøres noe med prisene på hurtiglading? Jeg synes ellers moderne elbiler fungerer greit på langkjøring. Men de eldre bilene, med lav rekkevidde og sakte lading, fungerer ikke til det. Særlig ikke på vinteren.

Dette er den viktigste elbil-fordelen

Ikke 100 prosent elbil

Söderlind tror ikke nybilsalget i Norge vil bli 100 prosent elektrisk på lenge enda.

– Det blir alltids solgt en Porsche 911, eller noe sånt, med forbrenningsmotor. Men det betyr ikke noe i det store bildet. Total elbildominans kommer først den dagen biler med bensin- eller dieselmotor forbys - når enn det måtte bli.

I Sverige ble det i sensommer innført en ny vraktpant-ordning, for å hjelpe overgangen til elektrisk. Den innebærer at man får 10.000 kroner for å vrake alle biler som er eldre enn 15 år.

Men NAFs søsterorganisasjon, M Sverige, kaller den nye ordningen for symbolpolitikk og mener at de fleste som kjører en bil som er moden for vraking ikke har råd til ny elbil uansett.

Svensk mageplask: Nesten ingen vil ha elbil-spons