Fikk ekkel overraskelse: – Kunne vært til stor fare

Det digre hjulet kunne når som helst ha skapt svært farlige situasjoner, takket være hele åtte løse hjulmutre.
Det digre hjulet kunne når som helst ha skapt svært farlige situasjoner, takket være hele åtte løse hjulmutre. Foto: Statens vegvesen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det 100 kilo tunge hjulet kunne ha løsnet når som helst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom).

Statens vegvesen utfører daglig kontroller av vogntog og andre tyngre kjøretøy, en rekke steder i landet. Og nesten hver gang stoppes det farkoster som ikke har noen ting på veiene å gjøre.

Ofte handler det om slitte dekk, farlig last som ikke er merket etter forskriftene, avrenning av smeltevann fra frossen fisk og førere som ikke har overholdt hvileplikten sin.

Og innimellom stoppes kjøretøy som kan utgjøre en stor fare, også for andre som ferdes på og langs veiene. Det var nettopp det som skjedde under en kontroll ved Støkken kontrollstasjon nylig.

Løst hjul på 100 kilo

Her ble det nemlig stoppet et norsk vogntog, en semitrailer med 30 tonn last om bord. Da kontrollørene sjekket hjulene, viste det seg at på venstre hjul på tredje aksel var hele åtte av ti hjulmutre løse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Her ser vi tydelig at skiva til hjulmutrene har gravd seg inn i stålet. Sannsynligvis hadde hjulet vært løst en stund. Foto: Statens vegvesen
Her ser vi tydelig at skiva til hjulmutrene har gravd seg inn i stålet. Sannsynligvis hadde hjulet vært løst en stund. Foto: Statens vegvesen

«Åtte løse hjulmutre er meget trafikkfarlig. Man kan se at skiva til hjulmutrene har gravd seg inn i stålet. Hjulet kunne potensielt innen kort tid løsnet og vært til stor fare for andre», skriver Daniel Alexander Hals i Statens vegvesen i sin rapport.

Voldsomt skadepotensiale

Han er tydelig på at dette er en situasjon de tar på aller høyeste alvor. Det er nemlig ikke små krefter som er i sving når et tungt hjul river seg løs fra akslingen.

Hals skriver videre:

«Et slikt hjul kan veie bortimot 100 kilo. 100 kilo i en fart på 80 km/t utgjør en vekt på 1.887,7 kilo, som sier litt om hvilket skadepotensiale et løst tilhengerhjul har».

Det viste seg imidlertid at det ikke bare var hjulproblemer med dette vogntoget. Lasten på 30 tonn viste seg også å være mangelfullt sikret. Dermed ble det bruksforbud fram til lasten var sikret og hjulet reparert.