Dobbelt så mange bomstasjoner i Norge

å ti år har vi fått dobbelt så mange bomstasjoner i Norge, samtidig har regningen for bilistene økt kraftig.
å ti år har vi fått dobbelt så mange bomstasjoner i Norge, samtidig har regningen for bilistene økt kraftig. Foto: Heiko Junge / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har skjedd på bare ti år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er du én av dem som har merket at utgiftene til bompasseringer har økt de siste årene? Da er du ikke alene.

Her har det nemlig skjedd en storstilt utbygging, i flere deler av landet. Fra 2013 til 2023 har antall bomstasjoner økt fra 170 til 357. Innkrevingen er fordelt på 53 prosjekter.

I tillegg til at svært mye av veibyggingen finansieres med bompenger, er det stadig flere byer som setter opp bompengeringer.

Rekordhøyt beløp

– I tillegg til alle prosjektene hvor det i dag kreves inn bompenger, skal det de neste årene åpne 11 nye prosjekter. Det er en utvikling som må snu, mener Ingunn Handagard som er pressesjef i NAF.

Totalt betalte bilistene hele 14,7 milliarder kroner i bomringer, bomstasjoner og på ferjer i 2023. Det er rekordhøyt, og en kraftig økning fra 2022. Da betalte bilistene inn 12,7 milliarder.

– Utviklingen går mot at vi betaler stadig mer bompenger år for år. Vi frykter at vi også de neste årene vil se at bompengeregningen for folk øker kraftig. Flere steder svekkes nå også rabatten som elbilister har hatt, og det blir enda vanskeligere å få ned bompengekostnaden, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her kan det koste 20.000 årlig å bruke bilen

Dårlig råd – kjører omveier

En undersøkelse gjort av Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) viser at mange kjører omveier for å unngå bompenger. En gruppe skiller seg tydelig ut her: Flere med dårlig økonomi blir tvunget over på sideveiene.

KNAs undersøkelse viser at 20 prosent av alle bilister jevnlig kjører omveier for å unngå bompenger. Andelen bilister med anstrengt økonomi som sier de gjør dette er 36,8 prosent, mens tallene for øvrige bilister er 18,4 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kjører omveier for å spare penger

Vokse til himmels

De siste årene har flere byer etablert bomringer. Seks av ti kroner som kreves inn betales nå av bilistene i ulike bomringer. De mange bomringene bidrar også til den kraftige økningen i antall bompengestasjoner.

– Flere byer etablerer bomringer både for å få ned trafikken og samtidig finansiere kollektivutbygginger, sykkelveier og veier. Problemet er at jo mer man lykkes med det ene, jo mindre lykkes man med det andre, påpeker Handagard, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun viser til at i Oslo har man utvidet perioden med innkreving med flere år, og i Tromsø sviktet inntektene til bypakken kort tid etter at innkrevingen startet i januar 2023.

– Det er åpenbart at byene som i dag har byvekstavtale eller bypakke trenger store bidrag fra staten om ikke bompengene skal vokse til himmels i årene fremover. Vi har en klar forventing om at regjeringen vil bidra til dette både i kommende statsbudsjett og når avtalene med byene skal opp til forhandling, sier Handagard.

Les også: Kjørte gratis i bomringen i tre år – så slo politiet til