Skyhøye delepriser – dette kan være løsningen

MULIGHET: Voldsomme delepriser kan åpne nye muligheter for frittstående spesialiserte elbilverksteder, tror Vidar Brustad i If (ill.foto). Foto: iStock
MULIGHET: Voldsomme delepriser kan åpne nye muligheter for frittstående spesialiserte elbilverksteder, tror Vidar Brustad i If (ill.foto). Foto: iStock Foto: broom

Åpner et nytt marked for verksteder som reparerer i stedet for å skifte ut.

(Artikkelen er først publisert av Broom): Det har de siste årene vært en voldsom økning av delepriser til biler. Ikke minst har elbil-eksplosjonen bidratt sterkt, blant annet med priser på nytt hovedbatteri som i noen tilfeller har vært både to og tre ganger høyere enn hva den aktuelle bilen kostet ny. Elektroniske styreenheter har også priser som er astronomiske, og det samme gjelder selv relativt enkle karosserideler.

En følge av en slik utvikling kan være at relativt nye biler kan bli kondemnert, selv ved en skade som ser relativt beskjeden ut. Men er det faktisk slik? Broom har stilt spørsmålet til Vidar Brustad, leder for takst og innkjøp i If.

Bilen stoppet - ny del koster 105.000

Like mange

– Hvor sterkt påvirker høye delepriser for elbiler antallet biler som kondemneres?

– Det er egentlig ikke den store forskjellen på en ny moderne elbil eller fossil bil om man ser på karosserideler isolert sett. Man har gjerne et inntrykk av dette, men årsaken til det kan jo være at det de siste årene er solgt nesten bare elbiler av nybilsalget totalt. Da er det selvsagt naturlig at det kan komme noe flere inn av nyere elbiler blant biler som vrakes. I snitt ligger andelen elbiler som går til demontering omtrent likt med hybrider og fossile biler, sier Vidar Brustad.

En ny lykt kan koste deg 50.000 kroner

Blir fort kondemnert

– Den store forskjellen er mer selve hovedbatteriet, styreenheter, motorer og andre komponenter som er spesifikke for eldrift. Og her kan det fort bli veldig kostbart med skade eller feil på disse komponentene. Da kan det skje at en elbil blir kondemnert dersom man bare skal skifte deler og ikke reparere

–Ser vi isolert på miljø og bærekraft ved kjøp av elbil, må dette også begynne å gjenspeile seg i større grad i bærekraftige reparasjoner og i kostnadene ved å eie en slik bil, sier han videre.

Her får du ny bil - til delepris

5 millimeter kan være nok

– Med jevne mellomrom skrives det i media om skrekkeksempler på hva det koster å skifte batteripakker på enkelte elbiler, og vi opplever i dag at det på enkelte merker koster opp mot én million kroner for et batteri til en bil som koster 500.000 ny - mens andre merker kan levere batteri til 60.000 kroner.

Og i mange tilfeller skal det bare en liten bulk på rundt fem millimeter til i batterikassen før et batteri må skiftes eller repareres, legger Brustad til.

Vanskelig dilemma

– På et nettforum så jeg nylig at en bileier ville selge bilen sin. Han var ærlig, og skrev at han visste at det var noen svakheter på motorene i denne biltypen og mange var skiftet på garanti, men dette var ennå ikke gjort på hans bil.

Han var bekymret for å selge bilen sin privat, da han var redd for at ny kjøper ville reklamere til ham om det ble feil på motorene, da bilen var utenfor nybilgaranti. Bilen var verdt 350.000 kroner og skifte av to motorer ville kunne beløpe seg til 300.000 kroner, sier han.

– Det er klart at bileieren hadde et vanskelig dilemma. Disse motorene kan repareres, men problemet er at i mange tilfeller vil en merkeforhandler holde seg nøye til fabrikkens spesifikasjoner. Da blir det ofte bare skifte til ny enhet, med de svært høye prisene dette medfører.

Du kan få ekstreme kostnader når garantien er over

ANNERLEDES: Nye drivlinjer krever ny kompetanse også på verkstedsiden. Og høye delepriser åpner muligheter for dem som kan finne reparasjonsløsninger. Foto: iStock Foto: broom
ANNERLEDES: Nye drivlinjer krever ny kompetanse også på verkstedsiden. Og høye delepriser åpner muligheter for dem som kan finne reparasjonsløsninger. Foto: iStock Foto: broom

Økende marked

– Men et frittstående verksted som har spesialisert seg på slikt, har begynt å renovere slike motorer til en helt annen pris. Dermed vil trolig merkeforhandlernes andel av disse reparasjonene gå ned over tid, dersom ikke merkeforhandlerne begynner å fokusere mer på reparasjon enn bare skifte av deler.

– De er vant til å gjøre som fabrikken sier for å reparere komplett, og da gjerne i bilens nybilgaranti-periode. Dermed blir det en helt annen kostnad for kundene når bilene er ute av garantitid – mens de som spesialiserer seg på å reparere komponenter som drivenheter, batteripakker og lignende vil få et økende marked sier Vidar Brustad.

Ikke bærekraftig

– Tror du vi vil se en oppblomstring av spesialiserte elbilverksteder?

– Ja, det er jeg ganske sikker på. Husk at de første elbilene for alvor begynte å komme rundt 2012, og så løsnet det for alvor fra 2015 og videre fremover. Nå begynner vi å få en god del biler som er ute av nybil- og batterigaranti, og det er klart at da kan du ikke holde på med å skifte batteripakker til mellom 300.000 og 1 million kroner. Da blir alternativet vraking, og det er i alle fall ikke bærekraftig, legger han til.

Reparasjonsløsninger

– Flere bilprodusenter går nå over til å presse større deler av karosseriet i ett stykke. Hvordan påvirker dette priser, reparasjonsmuligheter og kondemneringer?

– Jeg har forståelse for de bilfabrikantene som velger denne veien, som betyr enklere sammenføyning, reduserte kostnader og kjappere produksjon. Så kan vi nok få noen sånne komponenter som er sammensatt slik at de også er ganske enkle å skifte.

– Bilfabrikkene kommer sikkert også med reparasjonsløsninger, noe vi allerede har sett en del av på biler med denne typen konstruksjoner. Folk har rett og slett etterlyst løsninger, hel utskiftning er ulogisk og ikke fornuftig - her må det gå an å finne en reparasjonsløsning. Og da ser man jo at bilprodusentene også har klart å komme med det.

Denne lille saken kan gi deg en kjemperegning

Skjerm til 70.000

– I en startfase vil man nok ha en del utfordringer, men samtidig vil man etter hvert se at reparasjonsløsningene kommer, der for eksempel deler kan felles inn i hovedkonstruksjonen, legger han til.

– Jeg tror vi må få et helt annet fokus – og et hovedfokus på det å reparere batteripakker, drivenheter, styreenheter og mye annet. Det samme gjelder jo infotainmentsystemer, der bare en skjerm fort kan koste 70.000 kroner. Mye av det som finnes av kjente problemer kan ofte repareres, og da til en helt annen pris. Skal bilbransjen klare å bli mer bærekraftig, må man rett og slett ha mer fokus på å reparere og rette opp deler.

– I fremtiden burde man premiere de bilmerkene som har bærekraftige reparasjonsløsninger med reduserte avgifter og moms ved salg av ny bil, mens de som er dårlige på dette burde hatt høyere avgift og moms på nybilsalg. Det er fortsatt alt for mye bruk og kast, fastslår Vidar Brustad til slutt.

Du kan spare mye penger - hvis verkstedet sier ja