Mange tar sjansen – dette er ikke lov

LIVSFARLIG: Slik skal man ikke frakte 2.000 liter ved. Foto: Statens vegvesen
LIVSFARLIG: Slik skal man ikke frakte 2.000 liter ved. Foto: Statens vegvesen Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsekvensene kan bli fatale.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen er først publisert av Broom): Vinteren nærmer seg, og mange fyller opp vedlageret til kalde høst- og vinterkvelder. Men skal du frakte store mengder ved hjem eller til hytta på henger, må du sørge for at det gjøres på forskriftsmessig måte.

Det hadde ikke sjåføren som nylig ble stoppet av Statens vegvesen i kontroll ved Nordkjosbotn i Troms gjort.

På hengeren hadde sjåføren plassert to 1.000-liters vedsekker på pall. Hengeren hadde riktignok et høyt gitter på lemmene, og vedsekkene var plassert over akslingen, men den var ikke sikret mot forskyvning.

Dermed ble det gitt midlertidig bruksforbud, til lasten ble forsvarlig sikret.

Store krefter

– 2.000 liter bjørkeved kan fort veie 600-700 kilo. Ved en brå oppbremsing eller kollisjon, får lasten enorm kraft forover – og vekten blir raskt mangedoblet, sier Broom-redaktør Knut Skogstad, og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I verste fall kunne sekkene ha knust lemmen, truffet kjøretøyet og skapt livsfarlige situasjoner både for passasjerer og andre kjøretøy på veien.

I en krapp sving ville man også kunne oppleve sideveis vektforskyvning, som kunne ført til at man mistet kontroll over kjøretøyet, havnet i grøfta eller kolliderte med andre kjøretøy, sier han.

Kjørte rundt med tre hengere, to badestamper – og alvorlige mangler

Må sikres skikkelig

Ifølge kontrollør Oddbjørn Monsen i Statens vegvesen, må slik last sikres grundig før man kjører avgårde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Her er det mest naturlig å bruke kraftige lastestropper, som holder veden på plass. I dette tilfellet var det ikke mye rom for sideveis forskyvning, men i lengderetningen, for eksempel ved oppbremsing, kunne dette fort blitt farlig, sier han til Broom

– Er dette den beste måten å transportere store mengder ved på?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dersom man sikrer sekkene godt med lastestropper, går dette fint. Alternativt kan man legge veden utover i hengerplanet, slik at den ligger stabilt, og dekke til med presenning, nett, kapell eller grind som på denne hengeren, sier han.

Førerkortet fikk kontrollørene til å stusse

Dette er NAFs anbefalinger til lastsikring

Sjekk vekta på lasten og bruddstyrken til lastestroppene før du starter sikringen. NAF anbefaler at den bør ligge mellom 500 og 2.000 kilo.

Skal lasten sikres mot å skli framover ved bråbrems, kan man bruke grimesurring. Stroppen blir som en grime på en hest, og festes i gulvet på hengeren, opp på lasten med maksimalt 45 graders vinkel, rundt forsiden og ned på den andre siden i gulvet. Grimesurring forutsetter at stroppen får feste i lasten på forsiden og ikke sklir ned. En transportpalle på høykant foran lasten gir skikkelig feste for stroppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lastestroppene kan også festes som en loop rundt lasten, for eksempel en stabel med planker. Styrken på surringen svekkes om loopen også skal bunte sammen lasten, og strammingen blir gjerne hardest på den ene siden av lasten med mindre man bruker en jekk på hver side.

Direkte surring betyr at man fester stropper i lasten og ned i tilhengeren. På en jordfreser eller annen maskin er det gode muligheter for å feste stroppen i selve maskinen. Vinkelen på surringen må være mellom 30 og 60 grader. Med for eksempel fire festepunkter er lasten sikret mot å både skli og velte.

Kilde: Slik laster du trygt og sikkert på henger (NAF)