
Gamle Teslaer er blitt samleobjekter

Revisor og tidligere Maaemo-kokk Einar Granhaugen (58) forsøker å selge sin tolv år gamle Tesla Roadster for 1,5 millioner kroner – tre ganger mer enn han selv betalte. – Bilen er dønn strøken, sier han.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Tesla Roadsters er blitt samleobjekter. Den Lotus Elise-baserte elbilen var Teslas første bil og det ble kun produsert 2.450 av disse mellom 2008 og 2012.
I Norge ble det solgt 111 eksemplarer. 92 av dem finnes fortsatt, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. I tillegg har det kommet inn 20 som bruktimport.
I USA gikk en av de første 100 produserte Roadsterne under hammeren for over 250.000 dollar tidligere i år, tilsvarende minst 2,7 millioner kroner.
Ny kostet Roadster mellom 750.000 og én million kroner – avhengig av utstyr, og dollarkurs.
Nå, 12-16 år etter bilene ble solgt, er prisen i bruktmarkedet betydelig høyere. Norske Roadster-eiere som Petter Stordalen og Bellona-stifter Fredric Hauge kan gni seg i hendene.

Tesla Roadster var blant de aller første elbilene på markedet, i moderne tid. Og gitt at det finnes så få av bilene, at det er en sportsbil, samt den historiske betydningen av bilen for Tesla som selskap og ikke minst for elbilrevolusjonen som fulgte, er dette noe som bidrar til å gjøre bilen til en moderne klassiker.
Litt kult er det også at én av Elon Musks Roadsters siden 2018 har gått i bane rundt solen, med «Starman» bak rattet. Bilen er spekket med nerdete science fiction-referanser. Blant annet ligger boken «The Hitchhikers Guide to the Galaxy» i hanskerommet.
Les også hos Finansavisen: Vi tok den på en skikkelig langtur – slik gikk det
Vil ha tredobbel pris
På den tyske markedsplassen Mobile.de ligger det 16 eksemplarer til salgs, til en snittpris på 132.000 euro, tilsvarende 1,5 millioner kroner.
På Finn.no finnes det to oransje Roadsters fra 2009 og 2011 til henholdsvis 1,39 millioner og 1,25 millioner, samt én rød fra 2012 til 1,49 millioner. Eieren av den røde er Tønsberg-mannen Einar Granhaugen.
– Jeg kjøpte den for 550.000 kroner i 2016. Selgeren var selv sikker på at bilen ville stige i verdi og han fikk jo rett, sier Granhaugen.

Bilen fremstår som ny der den står parkert trygt innendørs hos en bilforhandler i Tønsberg. Der har den også stått lenge. For selv om Tesla Roadsters er blitt samleobjekter betyr det ikke at kjøperne står i kø.
Granhaugens eksemplar er visstnok den siste som ble solgt i Norge og kommer med et nytt, oppgradert 3.0 batteri på 80 KWh, som gir bilen en teoretisk rekkevidde på 531 kilometer. De fleste andre gamle Roadstere har et batteri med lavere kapasitet.
Les også på Finansavisen: Vinneren er både billigere og bedre
Du orker ikke lade på vei til hytta, du gir blaffen i hva naboene tenker og budsjettet er stort. Da bør du definitivt vurdere en Mercedes-Benz GLE eller BMW X5 ladbar hybrid, men hvilken av disse oppdaterte bilene er egentlig best?
– Bilen er dønn strøken, sier Granhaugen.
Bilen har kjørt totalt 73.000 kilometer. Selv har han bare kjørt bilen i to «sesonger» selv om han har eid den i åtte år. Årsaken er at batteriet har feilet to ganger.
– Men selv har ikke jeg betalt fem øre for noe av dette. Det er også livslang garanti på lakken fordi Tesla hadde problemer med grunningen på karosseriet som forårsaket lakkskader. Det hadde min bil også, men jeg klagde og fikk etter hvert Tesla til å hellakkere den på nytt.

– En svært ettertraktet bil
Granhaugen kjøpte bilen av den tidligere Tesla-toppen Kjell-Arne Wold.
– Er det noen Roadsters som faktisk har blitt solgt for høye summer i Norge?
– Ja, absolutt. Men de aller fleste beholder bilene fordi de er såpass knyttet til dem. Min far doblet pengene sine da han solgte sin i fjor sommer. Det man i hvert fall kan si er at eierne har hatt en vesentlig verdiøkning på bilen, spesielt de som kjøpte i 2011-2012 og fikk med seg batterioppgraderingen som ga betydelig bedre rekkevidde. Dette er en svært ettertraktet bil, sier Wold.
Da Wold jobbet i Tesla solgte han også en Roadster til Petter Stordalen, en bil han fikk spesialtilpasset. Det var Stordalens andre Roadster.
– Petter har en av de mest unike Roadsterne i Europa, sier han.
Andre fremtidige klassikere?
Så, er det mulighet for at andre elbiler også kan bli fremtidige samleobjekter? Det amerikanske forsikringsselskapet Hagerty hadde for fem år siden en liste over elbiler som kunne bli fremtidige samleobjekter, der den første som ble nevnt var nettopp Tesla Roadster.
Nummer to på listen var Tesla Model S. Den første versjonen (pre facelift) ble produsert fra 2012 til 2016. Selv om det finnes langt flere av disse enn Roadsterne, er antallet «bare» rundt 130.000 på globalt basis, som nå tilsvarer rundt 2 prosent av alle Teslaer som er blitt produsert.
Ifølge Teslastats.no ble det i Norge registrert drøye 10.000 Model S-er fra 2013 til midt i 2016 før faceliften kom.
Men foreløpig er det ingen tegn til at samlerne kaster seg over gamle Model S-er. Disse bilene selges på Finn.no for rundt 150.000 kroner. Prisene er så lave at det har hendt at bilopphuggere har kjøpt helt kjørbare biler for å tjene penger på videresalg av batteriet og andre bildeler, som Finansavisen Motor skrev om i fjor.