Her var det så vidt plass til førerkortet

Kontrolløren sjekket avstanden mellom hjul og skjerm med sitt eget førerkort. Det var såvidt det fikk plass.
Kontrolløren sjekket avstanden mellom hjul og skjerm med sitt eget førerkort. Det var såvidt det fikk plass. Foto: Statens vegvesen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stoppet etter at kontrollen egentlig var avsluttet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)

Kontrollørene til Statens vegvesen var ferdig med kontroll i Lillestrøm denne uken, så ble de kontaktet av politiet.

«Vi hadde avsluttet trafikkontrollen i Lillestrøm kommune ca. kl. 14.30. Da vi var på vei nordover på E6, fikk vi en telefon fra politiet om at de hadde stanset et kjøretøy, en Mercedes-Benz, på Shell nordgående på Kløfta. De ønsket teknisk bistand for dette kjøretøyet. Meldingen gikk ut på at bilen var så lav at den tilnærmet subbet i veibanen», skriver Vegvesenets Ken Robert Paulsen i sin rapport.

Dratt på mye ekstra

Han legger til:

«Da vi kom frem og inspiserte kjøretøyet, viste det seg at det stemte – bilen var svært lav, og vi avdekket flere andre mangler. Eieren fortalte at han var på vei hjem til Trysil fra Berger, men den turen ble brått avbrutt».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er slett ikke uvanlig at biler senkes og blir lavere enn da de forlot fabrikken. I veldig mange tilfeller er dette også tillatt, så lenge man bruker godkjente senkesett og dette blir ført inn i vognkortet.

Det var også tilfelle her, Men så hadde noen tydelig falt for fristelsen til å dra på ganske mye ekstra.

Les også: Bilen var godkjent i juli, så ble den stoppet i kontroll

Så liten klaring mellom hjul og skjerm er rett og slett trafikkfarlig. Foto: Statens vegvesen
Så liten klaring mellom hjul og skjerm er rett og slett trafikkfarlig. Foto: Statens vegvesen

Ingen bønn

Dette skriver Paulsen videre:

«Kjøretøyet var godkjent senket, men det var blitt endret utover det som var godkjent. Det var senket hele 4 cn foran og 7 cm bak. Jeg testet med førerkortet mellom dekket og skjermkanten foran ved delvis sving på hjulet, og førerkortet subbet imellom. Det var nesten ikke plass til førerkortet. Heldigvis opplever vi sjelden at biler er senket så mye etter at de har vært til godkjenning av senkesett hos oss tidligere».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og da var det ingen bønn: Det endte med bruksforbud og avskiltning med diverse mangler og krav om visning hos Vegvsenet før ny registrering.

Les også: Mange tusen har gjort det - denne uken slo politi og vegvesen til

Det var ingen bønn for Mercedes-eieren som var på vei hjem til Trysil. Bilen måtte transporteres videre på annen måten. Foto: Statens vegvesen
Det var ingen bønn for Mercedes-eieren som var på vei hjem til Trysil. Bilen måtte transporteres videre på annen måten. Foto: Statens vegvesen

Føreren forsto det

«Føreren opplyste at han nettopp hadde kjøpt bilen og skulle flytte den hjem til Trysil. Han forsto godt hvorfor bilen ble avskiltet på stedet, og han måtte finne en løsning for å få fraktet den videre hjem», skriver Paulsen videre i sin rapport.

Manglene var:

  • Senkesett endret utover det som er godkjent.
  • Hjul som ikke oppfylte kravene og stikker utenfor skjermkanten.
  • Solfilm på øvre del av frontruten.
  • Åpent luftfilter.

Les også: Vi ler kanskje litt nå - men for noen var dette toppen av lykke