– Kunne lett fått katastrofale følger

Tre hengere oppå hverandre og to badestamper på toppen er spesielt nok, men det var bare toppen av isfjellet.
Tre hengere oppå hverandre og to badestamper på toppen er spesielt nok, men det var bare toppen av isfjellet. Foto: Statens vegvesen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjørte rundt med tre hengere, to badestamper – og alvorlige mangler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne saken ble først publisert på Broom).

Statens vegvesen har kontinuerlig kontroller langs veiene for å blant annet sjekke tilstanden til lastebiler og hengere, og noen ganger er antallet feil og mangler mer graverende enn andre.

Under en kontroll ved Svinesund nylig, stoppet de en litauisk registrert varebil med henger, som ikke akkurat var i forskriftsmessig forfatning.

– Det er heldigvis sjelden vi ser så graverende tilfeller. Dette har ingenting på norske veier å gjøre, sier inspektør Øyvind Ivar Grøtterød hos Statens vegvesen i Østfold, til Broom.

Se video: Skal øvelseskjøre – så skjer dette

Nesten ingenting på stell

For det første var rammen på hengeren kraftig deformert, som du tydelig ser av bildet øverst. Videre var det plassert to identiske hengere oppå denne.

Spesielt nok, tenker du kanskje – men toppen av kransekaka var de to badestampene som var plassert, ja, på toppen. De var nemlig slett ikke sikret på forskriftsmessig måte. De førte dessuten til at lasten hadde et farlig høyt tyngdepunkt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre viste det seg at hengeren ikke bare hadde en overlast på 500 kilo, bremsene var også defekte.

– Dette var rett og slett løst på en svært trafikkfarlig måte. Å kjøre rundt med et slikt slep kan lett fått katastrofale følger, for eksempel i en sving eller ved oppbremsing, sier Grotterød.

De to badestampene på toppen var ikke festet på forskrfitsmessig måte. Foto: Broom
De to badestampene på toppen var ikke festet på forskrfitsmessig måte. Foto: Broom

Ofte utfordringer med kommunikasjonen

Her ble det naturlig nok bruksforbud, for manglende brems, mangelfull lastsikring og skade i ramme.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hadde sjåføren noen god forklaring på hvorfor han hadde løst det på denne måten?

– Det har jeg ingen konkrete data på, men helt generelt kan jeg si at kommunikasjonen ikke alltid er like enkel i slike tilfeller. Den låser seg ofte litt ekstra når man innser at man får en reaksjon fra oss, sier han.

– Ble dere tipset eller ble han stoppet tilfeldig?

– Her var det åpenbart at vi burde ta en ordentlig sjekk. Vi har for øvrig kameraer plassert langs veiene, så vi får ofte et hint på forhånd om hva som kommer vår vei, sier Grøtterød.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere ble tatt

Sjåføren var imidlertid i «godt» selskap denne dagen. Blant annet ble det stoppet en dansk varebil som var lastet med hest. Fører kunne ikke vise fram godkjent førerkort, og varebilen var dessuten overlastet med 600 kilo. Her ble det både gebyr og bruksforbud.

Et polsk vogntog ble også stoppet. Her ble det avdekket at kjøretøyet manglet påbudt bombrikke, og var dessuten overlastet med 2.000 kilo.

– Alle som ferdes på norske veger skal komme trygt frem. Ved å holde igjen tunge og lette kjøretøy som har dårlig lastsikring, er overlastet eller har for mye ting i frontruten som hindrer god sikt, gjør vi det vi kan for å gjøre vegen tryggere for alle, skriver Grotterød i sin rapport.