Har satt Tesla på svarteliste

VILLE IKKE FIKSE: Tesla ville ikke følge vedtaket fra svenskenes svar på Forbrukertvistutvalget. Dermed havnet de på svartelisten til Råd & Røn. Foto: Illustrasjonsbilde Tesla Model 3
VILLE IKKE FIKSE: Tesla ville ikke følge vedtaket fra svenskenes svar på Forbrukertvistutvalget. Dermed havnet de på svartelisten til Råd & Røn. Foto: Illustrasjonsbilde Tesla Model 3 Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nekter å rette seg etter vedtak i svensk klagenemnd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen er først publisert av Broom): Det svenske forbrukermagasinet Råd & Røn er blant annet kjent for sin «svarteliste», som inneholder selskaper som velger å ignorere vedtak gjort av den svenske Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Nemnda svarer til norske Forbrukerklageutvalget.

I den siste oppdateringen av svartelisten, som teller 235 bedrifter, er det 71 selskaper som på ett eller annet nivå er knyttet til bilindustrien. Som regel dreier det seg om tvister mellom bilforhandlere og bilkjøpere.

Blant nykommerne på listen, finner vi Tesla.

«Panel gap» og lakkskader

Sommeren 2020 kjøpte Mikael Nyman en splitter ny Tesla Model 3. Allerede før kjøpet, hadde Nyman fått med seg at det hadde vært en del klager på at karosseri og lakk kanskje ikke alltid var av aller beste kvalitet.

Derfor gikk han grundig over bilen da han fikk den utlevert, men fant ikke noe galt. Det var først etter at han hadde brukt bilen en stund, at han opplevde at ikke alt var som det skulle.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter et par år på veien oppdaget han blant annet at lakken hadde begynt å slippe mellom bakre passasjerdør og hjulbuen. Det var også et tydelig gap mellom dør og karosseri, ofte omtalt som «panel gap».

– Jeg tenkte at dette må jeg få fikset før garantien går ut, men jeg fikk avslag hos Tesla i Uppsala. De mente bilen var kjørt for langt, sier han til forbrukermagasinet.

Bilen hadde da kjørt i overkant av 78.000 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lakk-utfordringer hos Tesla er imidlertid ikke noe nytt, særlig på eldre utgaver av nettopp Model 3. Broom har hatt flere saker om dette tidligere, noe du blant annet kan lese om her:

Tesla-eiere klager på dårlig lakk

MANGE KLAGER: Tesla ligger helt på topp i antall klager til Forbrukerrådet i Norge. Det viser tall som ble sluppet tidligere i år. Noe av årsaken er at de selger flere biler enn konkurrentene. Foto: broom
MANGE KLAGER: Tesla ligger helt på topp i antall klager til Forbrukerrådet i Norge. Det viser tall som ble sluppet tidligere i år. Noe av årsaken er at de selger flere biler enn konkurrentene. Foto: broom

Mente det burde utbedres

Nyman la ut bilder av skadene i diverse fora på nettet, og flere mente at dette burde være en garantisak. Det var også flere som sa at de hadde fått utbedret lignende skader kostnadsfritt hos andre Tesla-verksteder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor besluttet han å klage Tesla inn til ARN, som etter å behandlet klagen ga Nyman medhold.

De vurderte at dørene på Teslaen var blitt montert feil, noe som førte til at grus fra veibanen virvlet opp og skadet lakken.

Avstanden på tre til fire millimeter mellom dør og karosseri var etter deres mening en designfeil, og ikke i tråd med den kvaliteten kunden bør kunne forvente, mente nemnda.

ARN anbefalte derfor at Tesla fikset dette uten kostnad for kunden.

Tesla på klagetoppen

Skyldte på naturlig slitasje

Dette var Tesla altså ikke enig i. I et svar til nemnda skriver bilprodusenten at det er naturlig med bruksmerker etter så lang kjøring. Gapet mellom karosseri og dører er innenfor det akseptable, og har ikke påvirket slitasjen, hevdet de.

De valgte altså ikke å følge nemndas vedtak, noe de er i sin fulle rett til å gjøre. Vedtakene til ARN er nemlig ikke juridisk bindende, men Råd & Røn understreker at de aller fleste velger å følge de anbefalingene nemnda gir.

Det gjorde altså ikke Tesla, som dermed fikk den tvilsomme æren av å havne på svartelisten til forbrukermagasinet. Bilprodusenten har valgt ikke å gi ytterligere kommentarer til saken.

Flere og flere norske Tesla-eiere gjør dette for å beskytte lakken