Bilberger: – En helt vill sommer
Vegvesenet anbefaler å øve før man drar på tur.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.
Det har vært en hektisk sommer for mange innen reiselivet i Norge. Rekordsvak kronekurs og hetebølger sør i Europa har vært med og bidra til at svært mange har lagt sommerferien til Norge.
Det merkes også hos dem som driver med veihjelp:
– Det har vært en helt vill sommer, med masse turister og dessverre også mange ulykker, sier bilberger og TV-profil Thord Paulsen.
Uerfarne bobilister er blant dem som får problemer. Det opplever også Statens vegvesen.
En del mister hodet
Paulsen er en flere norske bilbergere som har blitt internasjonal TV-kjendis i serien «Vinterveiens helter». Serien sendes nå i over 170 land, med mer enn 150 millioner seere fra hele verden.
Men utfordringene på sommeren er ofte like store som på vinteren, forteller Paulsen, som driver sitt bilbergerselskap fra Odda, Eidfjord og Røldal i Vestland fylke.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Det har vært ekstremt travelt, med masse turister både fra Norge og utlandet. Det har dessverre ført til mange kollisjoner, utforkjøring, driftsstans og bremseproblemer. I august er det fortsatt mange europeere som har sommerferie, sier den erfarne bilbergeren, som hvert år har flere tusen oppdrag.
– Det virker som en del mister hodet i det varme været, og gjør flere feil. Noen følger nok også litt for mye med på den vakre naturen, når de burde ha blikket festet på veien. Det er også mange som ikke er vant til å kjøre på de bratte og smale veiene som det er mye av her i Bergens-området.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen300 nordmenn på tur: Et minne for livet!
Kommer for langt ut
– Blant annet all bremsingen i nedoverbakkene skaper trøbbel, når bremsene gløder og bremsevæsken koker. Flere har opplevd å miste bremsekraften sin, som kan være ganske dramatisk. De burde heller bremse på giret, men det virker som det er mange som er ukjent med den muligheten. Problemet er størst for de tunge kjøretøyene, som bobiler, forteller Paulsen.
Artikkelen fortsetter under annonsenDe smale veiene skaper også utfordringer, særlig for de større bilene.
– En kveld hadde vi fire bobiler stående på verkstedet for å skifte speil, etter å ha kommet borti andre motgående kjøretøy. På den andre side opplever vi at biler prøver å holde avstand på smale veier og samtidig kommer så langt ut at de kutter opp dekkene sine på steiner som ligger langs kanten. Det er nok ikke alle som er like erfarne med å håndtere så store kjøretøy, sier bilbergeren.
Råbillig feriebil? Dette bør du tenke på
Bør øve først
Statens Vegvesen har også registrert bobil-utfordringene:
– Det har blitt populært å leie en bobil for ferien, det gir en del uerfarne bobilister på veiene. Et slikt stort kjøretøy har rett og slett andre kjøreegenskaper enn en vanlig personbil, så vår sterke oppfordring er å øve på å kjøre bobilen før man legger ut på trange og bratte veier, sier Torstein Paulsen, pressevakt i Statens Vegvesen.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Under våre kontroller møter vi også enkelte som har lastet bobilen for tungt. Det kan være farlig fordi bilen ikke er beregnet å bli kjørt med slik stor vekt. Hvis man blir stoppet i kontroll kan det både bli gebyr og pålegg om å fjerne vekt før man kjører videre. I ekstreme tilfeller kan man også bli anmeldt. Det er jo ikke så moro å måtte kvitte seg deler av bagasjen når man er på tur, sier Paulsen.
Sjekk denne: Her får du både kjøkken og dusj – på fire meter