Flere tusen norske biler må tilbakekalles
Kan plutselig stoppe.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Mange norske eiere av biler fra Kia og Hyundai er berørt når de to merkene nå går i gang med en omfattende tilbakekallingskampanje.
Totalt er det snakk om så mye som 400.000 biler. Modellene som er berørt er Hyundai Ioniq 5 og 6 – og EV6 fra søstermerket Kia.
Dinside.no skrev først om tilbakekallingen som er kunngjort av EUs Safety Gate.
Problemer skyldes mulig feil på kontrollenheten som styrer 12-volts batteriet i bilene. Denne kan svekkes over tid, resultatet blir at batteriet ikke lades. Det igjen kan føre til tap av krefter. Systemet går i det som kalles «backup-mode». Stopper man ikke da, kan bilen miste all motorkraft og stoppe opp.
MANGE BILER: Så mye som 13.000 eksemplarer av Hyundai Ioniq 5 er berørt av tilbakekallingen.
Kundene er informert
Så mye som rundt 13.000 norskregistrerte eksemplarer av Hyundai Ioniq 5 er berørt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Vi tar alle bilene inn til verksted for å sjekke og eventuelt skifte den kontrollenheten som styrer ladingen av 12-volts batteriet. Det største antallet biler er Ioniq 5, som er produsert mellom 2021 og 2024. For Ioniq 6 er det snakk om et mindre antall. Vi har informert de aktuelle kundene og er i gang med å gjør de nødvendige utbedringene, sier Hyundais norske kommunikasjonssjef Øyvind Lillestrøm Knudsen, til Dinside.no.
Kia EV6 er søstermodellen til Ioniq 5. De to deler veldig mye av teknikken, derfor er det heller ikke overraskende at Kiaen har samme utfordring. Her kan det dreie seg om 5.000-6.000 biler i Norge. Dette er gratis for kundene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMillioner av biler må tilbakekalles hvert år
BATTERI: I tillegg til den store batteripakken i bunnen av bilen, har elbilene også et 12 volts batteri, som regel plassert under panseret foran. Dette er Kia EV6.
Artikkelen fortsetter under annonsenFlere har hatt problemer
Hyundai og Kia er for øvrig ikke de eneste elbilprodusentene som har og har hatt utfordringer med 12 volts-batteriene.
Elbiler har ikke en dynamo som forsyner blybatteriet med strøm slik som fossilbiler har. Det henter strøm fra høyspentbatteriet, via en 12-volts omformer, ved behov. Når spenningen blir lav nok, skal en sensor registrere dette og gi tilgang strøm fra hovedbatteriet. Også når bilen står i ro over lengre tid. Slik at det ikke tappes helt ned.
Men også disse batteriene kan bli satt ut av spill. Du merker det gjerne på at du ikke får låst opp bilen og at «alt er dødt». Dette skyldes ofte kulde eller elde. Dette batteriet kan lades på samme måte som på en fossilbil, med en helt alminnelig batterilader. Eventuelt kan man bruke startkabler i en krisesituasjon.