Fikk kjøre videre – men bare til ett sted

Slik så to av dekkene ut på bilen som ble stoppet denne uken. Det ga gebyr på 1.000 kroner per dekk – og beskjed om å kjøre rett til et dekkverksted for å få lagt på nye dekk.
Slik så to av dekkene ut på bilen som ble stoppet denne uken. Det ga gebyr på 1.000 kroner per dekk – og beskjed om å kjøre rett til et dekkverksted for å få lagt på nye dekk. Foto: Statens vegvesen

Her var det ikke mye mønster igjen.

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.

Noen kvadratcentimeter med gummi er den eneste kontakten bilen har med underlaget. Derfor er det så viktig at dekkutrustningen er i orden.

Dette er også noe av det Statens vegvesen har fokus på å kontrollere ute på veiene. Og langt fra alle har ting på stell her.

Da Vegvesenets folk denne uken stilte seg opp på Grimen kontrollplass utenfor Bergen, kom de over en bil som absolutt ikke burde ha vært ute på veiene.

To av dekkene var rett og slett utslitte, deler av dekket var helt uten mønster. Det ga to dekkgebyr, til sammen 2000 kroner.

Mangelseddel

Sjåføren slapp å sette igjen bilen, men fikk kjøre videre på én betingelse: At vedkommende dro til et dekkverksted for å få byttet til nye dekk.

– Når mønsterdybden er under 1,6 millimeter som i dette tilfellet, blir det skrevet en teknisk mangelseddel med frist for etterkontroll hos godkjent verksted. Hvis denne fristen ikke overholdes blir kjøretøyet begjært avregistrert, opplyser Inge Hellebust i Statens vegvesen, til Broom.

– Var vedkommende klar over hvor dårlige disse dekkene var?

– Sjåføren ga ikke noe utrykk for om han visste om tilstand på dekkene, svarer Hellebust.

«Alle» gjør det – kan fort koste deg lappen

Kravet til mønsterdybde på sommerdekk er minimum 1,6 millimeter. På vinterdekk er grensen 3 millimeter. Men mange anbefaler å bytte før man kommer så langt.
Kravet til mønsterdybde på sommerdekk er minimum 1,6 millimeter. På vinterdekk er grensen 3 millimeter. Men mange anbefaler å bytte før man kommer så langt.

Feil hjulstilling

Som du ser på bildet øverst i denne artikkelen, er dekket tydelig skjevslitt. Det er dessverre ikke uvanlig. Bildekk som har god mønsterdybde på den ene siden, kan være tynnslitt på den andre.

Dette skyldes som regel feil hjulstilling. Når en bil stanses i en teknisk kontroll, måles mønsterdybden på det mest slitte stedet.

Hjulstillingen på en bil kan bli feil hvis man kjører i en dump eller støter hardt borti en fortauskant. Hjulet vrir seg ut av posisjon, og festet mellom hjulet og bilen kan gi etter.

Visste du dette? Også dekkene dine har datostempling

Dra til verksted

Hjulfestet på dagens biler er mer avansert enn tidligere. Det gjør at bilen er mer behagelig å kjøre i stor fart, i svinger, ved akselerasjon og når man bremser. Men kompliserte fester er også mer sårbare for skade.

Elbiler kan også ha en ekstra utfordring her, på grunn av tyngden. Da slites dekkene ekstra raskt.

Oppdager man at dekket er skjevt slitt, bør man ta bilen til verksted umiddelbart, før skadene blir enda større.

Stoppet med sju (!) ulovlige dekk – og det var ikke alt