
Tok sjansen – det var ikke smart

Her ble det grunnstøting.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.
Det er rundt 1,5 millioner registrerte tilhengere i Norge. Noen brukes hyppig, andre bare en sjelden gang. Og dessverre er det også slik at ikke alle er i like god stand.
Det fikk vi et nytt bevist på da Statens vegvesen denne uken hadde kontroll på Minnesund. Her kom de nemlig over en ganske spesiell ekvipasje.
En bil kom kjørende med en båt på henger. Men her snakker vi ikke vanlig båthenger. Nei: Her var det to tilhengere. En varehenger, med en båthenger oppå.
Grunnstøtte

Problemet var bare at varehengeren manglet noe veldig viktig: Nemlig ett av hjulene! Og da. ble det full grunnstøting på kontrollplassen:
– Det ble bruksforbud og vurdering av anmeldelse samt kontrollseddel med full visning, forteller Vegvesenets Ove Mareno Skogheim.
Det betyr at hengeren må vises på nytt på en trafikkstasjon, og da med alle hjulene på plass.
Kan trekke henger, mange elbil-eiere får likevel problemer
Tilnærmet samme egenskaper
I forskriften kan vi lese dette:
Tilhenger og tilhengerredskap som er konstruert for en hastighet av 30 km/t eller mer, skal ha luftfylte dekk eller dekk med tilsvarende egenskaper godkjent av Vegdirektoratet.
Dekkene skal ha mønstret slitebane med mønsterdybde minst 1 mm. Hjul som står på samme aksel, skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper. Hjul må være i rimelig statisk og dynamisk balanse