Bruktbil:Dette mener eierne om Opel Ampera-e
Ampera-e skulle bli tidenes opptur for Opel. Det ble den ikke.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.
Opel var ikke blant de første med elbil, og humøret hos Opel-selgerne sank lenge i takt med økningen av ordrebunkene hos konkurrentene.
Så kom nyheten om Opel Ampera-e, der ALT stemte. Bilen hadde en nesten utrolig rekkevidde og god innvendig plass. Attpåtil var prisene svært gunstige, så da det ble gitt grønt lys for salgsstart for nyheten, gikk stemningen til himmels i forhandlernettet!
Nå skulle det virkelig selges Opel igjen!
Men lykkefølelsen ble kortvarig. Det var et konstant problem å få tak i biler, det ble aldri nok til å tilfredsstille noe i nærheten av drøyt 5000 forhåndskontrakter.
Innkalling
Kundene ventet og ventet, og til slutt endte det med et historisk skred av avbestillinger og annullerte kontrakter. Det et helt forhandlernett hadde vært sikker på ville bli tidenes opptur – ble snarere det motsatte på grunn av leveringssvikten.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDette skjedde dessuten på den tiden General Motors solgte Opel til Stellantis - og en omfattende innkalling på grunn av batteripakken gjorde heller ikke saken bedre.
Ikke unik lenger
Det som kunne blitt en liten gullalder for Opel i Norge, endte ikke slik. I perioden 2017 til 2020 ble det registrert nærmere 4000 nye Ampera-e her i landet. Det beste året var 2017, med drøyt 1100 biler, men høyest markedsandel nådde Ampera-e i 2019 – med 0,74 prosent.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenAlle forsinkelser og problemer ga konkurrentene kjærkommen tid til å lansere stadig nye og bedre modeller og med stadig bedre rekkevidde. Snart var ikke unike Ampera-e så veldig unik lenger.
Fra nå selger de bare elbiler i Norge
Rundt 200.000 kroner
Opel Ampera-e – som egentlig var en europeisert Chevrolet Bolt - ble dermed bare et mellomspill i det norske elbil-markedet.
Ampera-e ligger nå ute på bruktmarkedet med priser fra 160.000 til ca. 240.000 kroner på bruktmarkedet, avhengig av kjørelengde og tilstand. Dette betyr at Ampera-e er innenfor rekkevidde for svært mange. Tyngden av denne modellen som ligger til salgs, er biler med pris på ca. 200.000 kroner og litt lavere.
Artikkelen fortsetter under annonsenVeldig fornøyde!
Så er spørsmålet om tidlige årganger av bilen kan sies å være et smart kjøp brukt?
For å finne ut litt mer om det, har vi gått til seksjonen her på Broom som heter «Eierne mener.»
Her har mer enn 13.000 norske bileiere lagt igjen en vurdering av sin bil. Noen med korte kommentarer i tillegg – andre igjen utdyper mer i detaljer om hvordan eierforholdet har vært.
De aller fleste er veldig godt fornøyde. Bilen oppnår en gjennomsnittskarakter på hele 9,4 av 10 oppnåelige poeng, og blant de mange eierne som har lagt inn sin mening i «Eierne mener» er det faktisk vanskelig å finne nevneverdige negative kommentarer.
Her får du større bil - uten å betale ekstra
Veldig god bil
Ros med skryt av både kvalitet og driftssikkerhet er den gjennomgående tonen hos nesten alle som mener noe om denne bilen. Det er faktisk sjelden å se så samstemmig positive eiere av en bestemt bilmodell, se bare her:
Artikkelen fortsetter under annonsen– Super bil. Familiens beste venn.
– En veldig god bil. Kjørt 30.000 uten en eneste feil. God rekkevidde. Bra med plass både i kupeen og til bagasje. Rask og kvikk bil. Bare synd at importen nå er slutt etter salget av Opel fra GM til PSA.
Løp og kjøp
– Kvalitetsbil. Har kjørt 135.000 km uten feil og kostnader. Kun service og ladeutgifter. Anbefales.
– En fantastisk bil! Veldig lettkjørt, kjapp og morsom bil. Synd at Opel ikke får Ampera-e som Bolt 2. Har bare gode ord å si om denne bilen.
– God og driftssikker bil. Kjapp og lettkjørt. Beste bilen jeg har hatt.
– Super bil. Synd det er vanskelig å få tak i den. Men ser du en, løp og kjøp...
Første smakebit - kan bli viktig i Norge
Glad jeg fikk solgt
Nesten ingen har klaget på annet enn ubetydelige detaljer. Dette er det vi fant av negative kommentarer om Ampera-e:
– Det som trekker ned og ødelegger en ellers flott bil er setene, sannsynligvis de dårligste setene som finnes på markedet i en nyere bil.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Glad jeg fikk solgt bilen før den stuper i pris på bruktmarkedet.
Klikk her for å lese hva alle eierne av Opel Ampera-e mener
På stedet hvil
For Opel Ampera-e er det flere eiere som tar seg tid til å dykke litt ned i detaljene om bilholdet. Her er en av dem, denne eieren gir bilen karakteren 9,2 – og forklarer her hvorfor:
«Veldig fornøyd med denne bilen. Den var det eneste alternativet til Tesla i forhold til kjørelengde i 2017. Synd at Opel ikke har videreutviklet modellen med mer moderne batterier, varmepumpe, adaptiv cruise og litt annet snacks som nye biler har i dag. Den har også hatt appstyring, men mister den til jul. Dette var en moderne bil i 2017, og det er synd den har stått på stedet hvil siden da.
Artikkelen fortsetter under annonsenFantastisk lettkjørt og behagelig bil å kjøre, både på småkjøring og langkjøring.
Bestselgeren blir ny - og skal gå lenger
Artikkelen fortsetter under annonsenTopp score
Alt har holdt bra bortsett fra noen elektroniske nykker, og at den begynte å skrangle i forstillingen rett etter 40.000 km.
Fantastisk på plass og praktiske løsninger. Full score for en så liten bil!
Bilen får topp poeng også på økonomi og driftskostnader. Det er billig forsikring, billig service og lavt forbruk. Denne bilen har med alle kostnader (inklusive parkering og bompenger) kostet med kr. 2,88 pr kilometer i snitt de 50.000 km vi har kjørt den! Topp score.
Forbruket har i snitt vært litt over 1,7 kWt pr mil. på de 50.000 km vi har kjørt. Da er cirka 60 prosent i motorveifart, og 40 prosent småkjøring. Dette oppfatter jeg som svært bra.»