Tesla-batteri ødelagt av vann – det ble ikke billig

Eriks Tesla-eierskap fikk uten diskusjon en svært dårlig start.
Eriks Tesla-eierskap fikk uten diskusjon en svært dårlig start. Foto: Frank Williksen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nekter å kommentere saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.

Å kjøpe bruktbil kan by på både store og ubehagelige overraskelser, og det kan være en stri kamp å få respons på reklamasjoner. Særlig ille blir det når bilen rett og slett slutter å fungere noen måneder etter kjøpet – og ingen er villig til å ta ansvar for fadesen.

Det er dette som har skjedd for Erik Justus Grünert, etter at han kjøpte en 2015-modell Tesla Model S høsten 2023.

– Bilen ble beskrevet som i svært god stand og uten feil og mangler. Salget ble gjennomført av Marcusbil, som her var en ren formidler, mens den som har signert kontrakten som selger, er bilens forrige eier, forteller Grünert til Broom.

Tesla gir seg ikke: Kutter prisene igjen

Reforsegling våren 2023

– Hva var det som skjedde?

– Fem måneder etter kjøpet gikk bilen fra fullt funksjonell til ukjørbar over natten. Hos Batteri-Elektro i Arendal ble det konstatert at det var store mengder vann i batteriet, som var ødelagt og må skiftes. Selger nekter å dekke kostnadene med dette, selv om mangelen er åpenbar, og loven er på min side, sier han videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Grünert legger til at Tesla Norway gjennomførte en reseal – en reforsegling - av batteriet i slutten av mars 2023, ti måneder før bilen sluttet å fungere. Kilometertelleren viste da en kjørelengde på knapt 109.000. En reforsegling omfatter de såkalte paraplyventilene under batteriet. Disse skal ventilere ut trykk og væske fra batterirommet uten å slippe inn fukt fra undersiden av bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Det var masse vann i hovedbatteriet, som måtte vrakes. Foto: Privat
Det var masse vann i hovedbatteriet, som måtte vrakes. Foto: Privat

Nytt batteri til 185.000 kroner

– Hva skjedde videre?

– Jeg klaget på skaden. Selger var villig til å gi et prisavslag på 25.000 kroner, og henviste meg ellers til å ta opp saken med Tesla, som hadde utført reforseglingen av batteriet 10 måneder tidligere.

– Hva fikk du av svar fra Tesla?

– De nektet å vedkjenne seg ansvar, og tilbød meg nytt batteri for 185.000 kroner. Dette er selvsagt ikke aktuelt.

Nå har dette blitt den nye norske nasjonalbilen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Umulig å fastslå

– Hva begrunnet Tesla dette med?

– I svaret jeg fikk på mail, sa Tesla innledningsvis at de etter nærmere gjennomgang av saken min ikke kunne akseptere mitt krav om refusjon for utgifter knyttet til utbedring av høyvoltsbatteri hos Batteri Elektro Arendal. I den nærmere redegjørelsen for dette, skriver de blant annet at «Reseal-kampanjen opprinnelig var utformet som et tiltak tidlig i batteriets levetid, og formålet er ikke ment til å være en proaktiv prosedyre for å forlenge levetiden til eldre batteripakker.

Kampanjen fokuserer på ekstern anvendelse, noe som gjør det svært usannsynlig å avdekke interne problemer. Når vann trenger inn gjennom sikringsdekselet, er det altså ikke mulig å fastslå om den aktuelle kampanjen kunne ha forhindret feil på batteripakken, og en sammenheng kan derfor ikke sees.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Vann var det over alt. Foto: Privat
Vann var det over alt. Foto: Privat

Avslår refusjon

Tesla slår videre fast at «det er ingenting som tyder på at dette har vært en mangelfullt utført kampanje, og det er heller ikke snakk om en mangelfull garantiutbedring ettersom utførelsen av kampanjen ikke kan sees i sammenheng med en bekymring fra din side. Derfor, ettersom batterigarantien var utløpt da feilen på høyvoltsbatteriet ble meldt 27. januar 2024 medfører det derfor riktighet at utbedringen ville blitt betalbar for deg,» blir det presisert, før Tesla blant annet legger til at «det har ikke vært tegn til at alarmene har meldt om isolasjonsfeil, som er den feilmelding batteriet gir ved mistanke om lekkasjer og vanninntrenging i batteripakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På bakgrunn av overnevnte avslår Tesla din forespørsel om refusjon knyttet til reparasjonskostnader for høyvoltsbatteriet, ettersom vi er av det inntrykk at det ikke foreligger en mangel eller avvik i strid med våre garantivilkår. Tesla fastholder at utbedringen måtte ha blitt dekket av deg uansett,» slutter Tesla.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruktbiltest Tesla Model 3: Dette må du vite før du kjøper

Bør holde lenger

– Hvilke alternativer sto du igjen med?

– Jeg fikk fikset batteriet for rundt 89.000 kroner – men vil jo kjempe for å nå frem med reklamasjon. En reforsegling bør vel holde mer enn 10 måneder, sier en oppgitt Erik Justus Grünert til Broom.

Broom har forelagt saken for juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, som svarer slik:

Tesla-fører sovnet bak rattet - bilen kjørte videre i fire mil

Bør ta ansvar

– Når det er gjennomført en forseglingsjobb må vi anta at det har en betydning for hvor vanntett batteriet er. Det fremstår som bakvendt at selskapet skal påta seg denne jobben uten at kundene skal forvente bedre levetid på bilen.

Når det lekker vann inn kort tid etter en forseglingsjobb, mener jeg at Tesla i denne saken bør ta ansvar og rette opp skadene. Forseglingsjobben ble gjort innenfor garantitiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom feilen ikke er selvforskyldt, skal batteripakken være tett i bilens levetid. Dersom denne ikke holder som forventet, og selger ikke vil dekke skaden, kan det være grunnlag for heving av kjøpet. Men det må også tilføyes at Tesla er uten ansvar dersom nybilgarantien er utløpt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tesla stopper utleveringer: Potensielt livsfarlig

Ikke som forventet

– Den aktuelle bilen er en 2015-modell og har 8 års batterigaranti. Kvitteringen for forseglingsjobben viser at denne ble gjort med utgangspunkt i batterigarantien. Når en jobb etter garantien ikke holder som forventet, bør forbrukeren i første omgang rette krav både mot selger og mot Tesla, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Broom har bedt Tesla om en kommentar. Dette er svaret: «Hei Frank, Takk for henvendelsen. Tesla kommenterer ikke enkeltkundesaker og ønsker ikke å kommentere saken.»

Tesla-nyhet knuser alle - her bikker vi 300 km/t!