«Feil» dekk korter rekkevidden med flere mil

Hjulene påvirker rekkevidden i større grad enn mange tror.
Hjulene påvirker rekkevidden i større grad enn mange tror.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tester avslører store forskjeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.

Det er en kjent sak at hjulene har stor innvirkning på rekkevidde og forbruk, enten du kjører elbil eller bil med forbrenningsmotor. Utslagene blir imidlertid ofte større på elbiler, siden de i utgangspunktet er mer energieffektive.

Felgstørrelsen er en betydelig faktor her. Større og bredere felger betyr blant annet høyere luftmotstand og høyere vekt som påvirker forbruket negativt.

Her er et høyaktuelt eksempel: Tesla Model 3 med bakhjulsdrift har en oppgitt rekkevide på 513 kilometer med 19 tommer Nova-felger.

Går du ned en størrelse, til 18 tommer Photon, øker oppgitt rekkevidde til 554 kilometer – altså hele 41 kilometer lengre.

Dekk til elbil: Noen vil slites veldig fort

Dekkenes betydning

Men det er ikke bare felgene som har innvirkning. Også valg av dekk kan ha stor påvirkning på både luftmotstand og rullemotstand, og dermed også rekkevidden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kommer blant annet fram i en fersk test utført av amerikanske Tire Rack, omtalt av det svenske nettstedet Carup.

De har testet Tesla Model 3 med ni forskjellige dekktyper, og avdekket forskjeller i forbruket som kan utgjøre opp mot 50-60 kilometer i rekkevidden. Enkelte av dekkene var spesiallaget for elbiler, andre ikke. Også helårsdekk var med i testen.

Aller mest energieffektivt var dekket Hankook Ion Evo AS. Med dette på bilen, var forbruket 163 wattimer per kilometer. Ion Evo AS er forøvrig et dekk som er spesiallaget for bruk på elbiler og ladbare hybrider.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dekkhotell solgte kundenes dekk

Hankook Ion EVO AS sørget for det laveste forbruket i testen. Foto: Produsenten
Hankook Ion EVO AS sørget for det laveste forbruket i testen. Foto: Produsenten

Det mest ineffektive var Michelin Pilot Sports All Season 4. Her var forbruket 181 wattimer per kilometer, altså 11 prosent høyere enn Hankook-dekket.

Testen har imidlertid en stor feilkilde: Enkelte av dekkene hadde nemlig avvikende størrelser, som kan ha påvirket resultatene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du finner testen på Youtube.

Ser dekkene slik ut? Da har du et problem

Ikke nødvendigvis de beste valgene

En mer vitenskapelig test, er sommerdekktesten som NAF og svenske Vi Bilägare arrangerer hvert år.

Også her er forbruket et kriterium, og det var dekket Kumho Ecsta HS52 og Goodyear EfficienGrip Performance2 som viste seg å være de mest energieffektive i 2024-testen.

Det var imidlertid ikke disse dekkene som vant testen. Det er nemlig mange andre faktorer som betyr noe, som kjøreegenskaper, slitestyrke, støy og ikke minst stopplengder. Derfor anbefales det alltid å lese uavhengige tester av dekk før du går til innkjøp.

Her finner du detaljene fra årets sommerdekk-test fra NAF