Bruktbilkjøp: Viktige spørsmålDette må du huske å spørre selgeren om

Stiller du de rette spørsmålene, øker sjansene for at du gjør et godt bruktbilkjøp.
Stiller du de rette spørsmålene, øker sjansene for at du gjør et godt bruktbilkjøp.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke vær redd for å stille kritiske spørsmål.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.

For mange er et bilkjøp blant de største investeringene man gjør gjennom livet, enten bilen er brukt eller ny. Derfor er det svært viktig at man tar noen bevisste grep under prosessen, slik at man unngår å kjøpe den berømte katta i sekken.

Særlig viktig er fasen der du møter selger og bil for første gang. Nå er det viktig at du har forberedt noen spørsmål, og at du ikke er redd for å være kritisk.

Mange glemmer nettopp det, eller synes det er ubehagelig – særlig hvis selger framstår som jovial og grei. Det kan fort straffe seg.

Særlig bør man være på vakt dersom selger bare fremhever de gode egenskapene til bilen. Ingen biler er lytefrie, og mange vil prøve å «pynte på brura» for å få mest mulig for bilen.

#1: Hvorfor selger du bilen?

Dette er alltid et greit spørsmål å starte med. Og selv om de færreste vil svare at det skyldes at bilen er upålitelig, kan svaret likevel gi deg en fornemmelse av om dette er bilen for deg eller ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her kan det også være smart å gjøre noe research på forhånd. Sjekk hva andre eiere av tilsvarende bil mener om den, for eksempel Eierne mener-seksjonen her på Broom. Spør selger om vedkommende har hatt noen av de samme utfordringene, og om det har påvirket beslutningen om å selge bilen.

Hvis eier opplyser at bilen selges av rent økonomiske årsaker, bør du spørre om det er tatt opp lån med pant i bilen. I så fall er det svært viktig å påse at alle økonomiske heftelser slettes før en eventuell overtakelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruktbilprisene på vei oppover

#2: Hvordan har bilen blitt vedlikeholdt?

Spør eier om bilen har blitt fulgt opp og vedlikeholdt i forhold til anbefalingene. Er serviceheftet komplett? Har slitedeler som dekk, bremser og klosser blitt skiftet underveis? Registerreim eller - kjede skal skiftes på mange biler med diesel- og bensinmotor etter et visst antall år eller kjørte kilometer. Er dette gjort?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Broom-redaktør Knut Skogstad understreker betydningen av å se dokumentasjon på bilens historikk.
Broom-redaktør Knut Skogstad understreker betydningen av å se dokumentasjon på bilens historikk.

– Be om dokumentasjon på alt som selger sier har blitt gjort. Særlig servicene er sentrale her. Hvis ikke bilen har fulgt anbefalt serviceprogram, kan man for eksempel risikere at eventuell nybilgaranti ikke lenger gjelder. Samtidig øker det risikoen for at problemer oppstår i tiden etter overtakelsen, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

Hvis bilen har hatt mange eiere, kan det noen ganger være utfordrende å ha full dokumentasjon på alt som har blitt gjort.

– En grei tommelfingerregel er at færre eiere er bedre enn mange eiere. Da er det som regel også mye enklere å fremvise papirer som dokumenterer vedlikeholdet, sier han.

Hos Statens vegvesen kan du raskt finne informasjon om bilens eierhistorikk, om ikke eier har dette.

Denne bruktbilen selges raskest av alle

#3: Har bilen hatt større skader som har blitt utbedret?

Dersom bilen har vært innblandet i ulykker eller har hatt større skader, er det viktig at utbedringene er gjort på forsvarlig vis hos et godkjent og autorisert verksted. Også her er det svært viktig med dokumentasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her bør man holde tunga rett i munnen. Særlig ved store og omfattende skader bør man være ekstra på vakt. Det er noe helt annet å skifte store deler av fronten etter en kollisjon, enn å rette ut en bulk i bagasjelokket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du er i tvil, eller føler at selger bagatelliserer større skader og/eller utbedringer, gjør du klokt i å ha med en bilkyndig, før du eventuelt slår til.

Utbedring av større skader bør være utført av et godkjent verksted, og være godt dokumentert.
Utbedring av større skader bør være utført av et godkjent verksted, og være godt dokumentert.

#4: Har bilen noen feil eller mangler du er klar over?

Hvis bilen er noen år gammel, er det som regel flere ting å sette fingeren på. Hvis eier ikke kjenner til noe, kan det bety at vedkommende ikke kjenner bilen godt, eller prøver å skjule noe. Det kan også være at feil har blitt utbedret underveis, og da er det fint om eier kan dokumentere dette.

Hvis nybilgarantien er utløpt, kan du spørre om det har blitt foretatt en større teknisk sjekk eller tilstandsrapport i det siste. Hvis ikke, kan det være en god idé å utføre en slik, hos en uavhengig part. Her kan man for eksempel bli enig med selger om å dele på kostnaden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her finner du mer enn 13.500 brukeranmeldelser av norske biler

En tilstandsrapport fra en uavhengig part, øker tryggheten rundt bilkjøpet.
En tilstandsrapport fra en uavhengig part, øker tryggheten rundt bilkjøpet.

#5: Er du villig til å forhandle om prisen?

Den som selger bilen har naturligvis et ønske om å få mest mulig for den. Samtidig har den som kjøper bilen, et ønske om å få den så rimelig som mulig. Mange er åpne for å forhandle om prisen, så vær forberedt på at du i retur ofte får spørsmål om hva du er villig til å betale.

Her er det ofte en fin balanse mellom hva som oppfattes som akseptabelt og hva som er frekt. De færreste liker å få skambud, og det kan fort forsure forhandlingene.

Nok en gang handler det om å møte selger godt forberedt. Sjekk pris på tilsvarende biler i markedet, og gjør deg noen tanker på forhånd om hva du maksimalt kan være interessert i å betale for bilen. Om dette ligger 5-10 prosent under prisantydning, kan det ofte være innafor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Om prisantydning er 210.000 kroner, er det for eksempel ikke frekt å spørre om du kan få kjøpe den for 200.000 kroner, sier Broom-redaktøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjekk ut Broom bruktbiltester: Nå over 50 stykker

Andre ting å tenke på

Ta vare på salgsannonsen og sørg for at alt som kommer fram av ny informasjon i møte med selger, blir tatt med i en eventuell kjøpekontrakt. Det gjør det mye enklere å reklamere på bilkjøpet, dersom du oppdager avvik i etterkant.

I Norge har du automatisk fem års reklamasjonsrett på bruktbilkjøp fra forhandler, og to år hvis du handler bil fra privatperson. Benytter du deg av denne retten og har dokumentasjon å slå i bordet med, kan resultatet bli alt fra at selger retter manglene – til at du får prisavslag eller hevet kjøpet.

Til slutt: Husk at det alltid er bedre å stille selger et spørsmål for mye enn et for lite. Ingenting er kjedeligere enn å oppdage at du egentlig har kjøpt noe annet enn det du var på utkikk etter, særlig når det er snakk om mye penger.

Denne sjekklisten er viktig før bruktbilkjøp