Dette er ingen vanlig takboks

Du kan ikke legge bagasje i den, men den har et par andre, interessante egenskaper.
Du kan ikke legge bagasje i den, men den har et par andre, interessante egenskaper. Foto: EV Solar
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjekk hva den gjør når du står parkert!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.

Det er sommer og sol (i hvert fall enkelte steder) og mange planlegger sin første bilferie i elbil. Felles for en stor del av dem er at de har en viss bekymring knyttet til rekkevidde og om det blir lett å finne ladere underveis.

Det er stor sannsynlighet for at bekymringene overgår realitetene, og en gang i fremtiden kan det hende at både rekkevidde- og ladeangst blir lukkede kapitbler. Det er i hvert fall lov å håpe.

Det amerikanske selskapet EV Solar har i hvert fall tenkt å gjøre sitt for å begrense rekkevidde- og ladeangsten. De har nemlig lansert en helt spesiell takboks, som i praksis er et stort solcellepanel som kan kobles rett inn i ladekontakten på elbilen.

Flere mil med «gratis» kjøring

Det vil si: Solcellepanelet er i utgangspunktet ikke større enn takboksen under kjøring. Det er først når du parkerer bilen og bretter ut innholdet i takboksen, det begynner å bli interessant.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da dekkes nemlig nesten hele bilen av solcellepaneler, som til sammen kan generere inntil 1,2 kW med strøm. Står bilen i solsteiken og solcellene generer maks effekt i noen timer, kan det bety flere mil med «gratis» kjøring, lover produsenten.

Det er gunstig når du for eksempel befinner deg på din strømløse hytte, og har et håp om å komme deg helt hjem etter ferien, uten å lade underveis ...

Denne gjengen har utviklet en «reservekanne» for elbiler

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
1200 W: Ikke strøm på hytta, sier du? Det er ingen unnskyldning for å ikke kjøpe elbil. Foto: EV Solar
1200 W: Ikke strøm på hytta, sier du? Det er ingen unnskyldning for å ikke kjøpe elbil. Foto: EV Solar

EV Solar gjør også et stort poeng av at når panelene dekker bilen, kjøler den ned overflaten og beskytter samtidig lakken. Solskader kan som kjent være en utfordring på steder der solen virkelig steiker.

Det kan den selvfølgelig gjøre av og til også her i Norge, men vi tipper dette er en løsning som vil fungere vesentlig bedre i andre deler av verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det må vel også legges til at boksen også fører til noe mer vekt og luftmotstand, som nødvendigvis vil påvirke rekkevidden negativt.

Vi ser også for oss at vindkulene vi stadig opplever langs norskekysten også vil kunne skape utfordringer, selv om EV Solar hevder at den skal tåle vind på inntil 30 mph når den er brettet ut. Det tilsvarer stiv kuling, det.

Snart kan du få «powerbank» som lader opp elbilen din

Tilgjengelig neste år

Uansett: Ifølge EV Solar skal boksen være kompatibel med de aller fleste elbiler, så sant de har mulighet for vekt på taket og rails til å montere den på. Vekten skal være 32 kilo, og er dermed godt innafor maksgrensen for de fleste elbil-tak (75 kilo).

Solcelleboksen skal etter planen komme på markedet til neste år, og prisen anslås til 2.999 dollar eller rundt 32.000 kroner i USA. Om den blir å se på våre kanter av verden, gjenstår å se.

Det finnes imidlertid biler med integrerte solcellepaneler i taket i Norge, deriblant enkelte utgaver av Hyundai Ioniq 5 og Fisker Ocean.

Nå gjør de noe helt nytt med Porsche 911