Hit men ikke lenger – her var det mye galt

Dette gikk ikke så bra. Bilen var så senket at bakhjulene tok oppi skjermen – noe som gjorde at de punkterte. I tillegg var det så mange andre tekniske mangler, at bilen ble avskiltet.
Dette gikk ikke så bra. Bilen var så senket at bakhjulene tok oppi skjermen – noe som gjorde at de punkterte. I tillegg var det så mange andre tekniske mangler, at bilen ble avskiltet. Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange på vei til Gatebil blir stoppet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne saken ble først publisert på Broom).

I dag braker det løs med Gatebil på Rudskogen – sommerens høydepunkt for mange.

Men helgen har allerede blitt noe amputert for enkelte av dem som hadde tenkt seg til folkefesten på Rudskogen.

Statens vegvesen og politiet har nemlig økt kontrollvirksomhet denne uken.

Torsdag ble 103 biler stoppet for teknisk kontroll – og nesten halvparten hadde feil eller mangler. I tillegg ble det gitt ut 15 forenklede forelegg for fartsovertredelser.

Over 100 biler på vei til Gatebil ble stoppet i kontrollen til Statens vegvesen og politiet. Foto: Broom
Over 100 biler på vei til Gatebil ble stoppet i kontrollen til Statens vegvesen og politiet. Foto: Broom


Typiske feil

– Det er selvsagt ikke bra at omtrent èn av to biler hadde mangler. Det var de vanlige feilene – som ikke godkjent senking, dekkstrekk, felger som stikker ut forbi hjulbuene og soting av rutene, forteller Arne Petter Sjåheim, seniorinspektør ved Statens vegvesen.

Sjåheim understreker at det er greit med lave biler, men at det må være trafikksikkert og godkjennes av Statens vegvesen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– En del tøyer strikken langt – gjerne i kombinasjon med brede dekk. Det er ikke så heldig.

Slik endte kontrolen

Antall kontrollerte lette kjøretøy: 103

Antall observerte for bruk av bilbelte 103

Antall bruksforbud: 6

Antall avskiltinger: 3

Antall kjøretøy med skriftlige mangler: 51

Antall dekk/kjettinggebyr: 2

Antall andre gebyr: 11


– Vet ikke at de kan få det godkjent

– Hvordan reagerer de som blir stoppet?

– Jeg har jobbet med dette i 15 år – og det aldri vært noe problem når de blir stoppet. De fleste er hyggelige og har forståelse. I utgangspunktet er det høflige og fornuftige ungdommer – men strekker strikken litt mye. De tenker nok ikke på konsekvenser.

Sjåheim tror mange ikke er klar over at de kan få godkjent mye av det som gjøres med bilen.

– Når vi tar en prat med dem – og forteller hva som er mulig å få godkjent blir de overrasket. Mange kommer tilbake og vil ha det i vognkortet. Det er bare å ta kontakt med Statens vegvesen, så får man veiledning.

Punkterte på E6

En bil ble avskiltet på E6, etter en punktering.

– Det var en senket BMW, med alt for brede dekk. Dekkene bak tok oppi hjulbuene/skjermene, noe som resulterte i punktering. Me den kjørte videre, og ble stoppet av politiet, som fikk teknisk bistand fra Statens vegvesen. I tillegg til punkteringen var bilen i så dårlig teknisk forfatning, at den ble avskiltet.

Sjåheim råder de som vil endre på bilene sine, til å huske å tenke på konsekvensene og passe på sikkerheten.