Test av Skoda Enyaq RS SUV: – Dette setter vi ikke pris på
Skoda Enyaq er allerede en suksess, men kampen er tøff selv om bilen er blitt bedre.
Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.
Skoda Enyaq tåler sammenligningen med Tesla Model Y på de fleste måter, bortsett fra salgstallene.
18.000 registrerte Skoda Enyaq i Norge på tre år ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken stiller den klart i skyggen av Tesla Model Y og deres 50.000 på to år.
Enyaq har likevel mye av det dagens elbilkunder ønsker, som akseptabel rekkevidde, god plass, firehjulsdrift og et greit komfortnivå. Ladeeffekten på 175 kW er ikke blant de beste og sammenlignet med Model Y er akselerasjonen svakere, men 5,5 sekunder fra 0 til 100 i RS-versjonen er likevel raskere enn VW Golf GTI, som i sin tid ble betegnet som en rask bil.
Ny versjon
Vi testet coupe-versjonen 85x før snøen smeltet og SUV-versjonen som nå er kommet som RS-versjon på tørr og varm asfalt og sistnevnte foretrekkes. Ikke fordi bilen ikke takler vinteren, men fordi SUV-en er litt større og du kan kjøre lenger med varmegrader i luften.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenRS-versjonen har dessuten lengst rekkevidde med sine 536 kilometer. Hvilken som ser best ut av de to Skoda-versjonene blir subjektivt, men Enyaq ser umiddelbart bedre ut enn fetterne ID.4 og ID.5 fra VW.
Batterier, ladeeffekt og mye annen teknologi er også likt, eller i hvert fall ganske likt. VW har litt eller mye regenerering via girspaken mens Enyaq har tre nivåer som velges med hendler på rattet. Skoda kan også sammenligne seg med Rolls-Royce når det kommer til paraply i døren, men Rolls-Royce har ikke isskrape i bakluken.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenØkt rekkevidde
Rekkevidden på bilen er ifølge WLTP-tallene økt med 26 kilometer, mens vår uhøytidelige rekkeviddetest viste 410 kilometer på vinterføre og ytterligere 60 kilometer på sommerføre, selv om temperaturen fortsatt ikke var slik du ønsker den skal være om sommeren.
Bilen kjører som elbiler flest, med gode ytelser og lavt tyngdepunkt. Det er først når du presser bilen hardt eller bremser med tung fot at du merker den høye vekten. Effektiv firehjulsdrift og direkte styring gjør det enkelt å manøvrere bilen, igjen helt til du overdiver i forhold til underlaget.
Artikkelen fortsetter under annonsenTøff design
RS-modellen har noe tøffe sportsseter i alcantara med markerte kontrastsømmer, men sidestøtten er ikke like god som de store sidevangene skulle tilsi, da de er litt myke. For øvrig gjør justering av sete og ratt at de fleste vil finne en god sittestilling.
De mange kjøreprogrammene lar deg velge oppsett for styring, gassrespons, understell og klima, men i motsetning til hos mange andre elbiler er det ikke gassresponsen som endres mest. Det kan skyldes at bilen ikke har mer enn 340 hestekrefter, men fast styring og understell er godt å ha når du leker deg med ratt og pedaler.
Telefonkluss
Et punkt den er lik som mange andre elbiler er at den «skrur» seg av hver gang du går ut av bilen, men det er kanskje noe vi bare må venne oss til. Å koble telefonen til bilen gikk også greit, i hvert fall første gang, for flere ganger slet vi med å koble oss opp igjen, selv om telefonen dukket opp i displayet.
Artikkelen fortsetter under annonsenFor øvrig er berøringsskjermen ikke spesielt imponerende hverken når det gjelder størrelse, brukervennlighet eller antall funksjoner, men du vil neppe savne noe heller. Instrumentpanelet er som hos ID-fetterne lite med noen få valgmuligheter for visning og betjening.
Ellers er utforming av interiøret lekker, både når det gjelder utforing og materialkvalitet. Noe plast finner du, men alcantara er et stoff det er lett å like, noe det er mye av i RS-versjonen.
NØKKELINFO: Skoda Enyaq RS SUV
Drivlinje: To elmotorer, AWD
HK/kW/Nm: 340/250/545
0-100 km/t: 6,5 sek.
Toppfart: 180 km/t
Vekt: 2.229 kg
L/B/H: 465/188/162 cm
Batteri (netto): 77 kWh
Rekkevidde WLTP: 536 km
Ladekapasitet: 175 kW
Tilhengervekt: 1.200 kg
Bagasjerom: 585/1.710 liter
Pris: fra 512.900 kr. Denne modellen 561.500 kr. Med utstyr 631.774 kr Dette liker vi:
- Design
- Interiør
- Plass
Dette liker vi ikke:
- Ytelser
- Sidestøtte
- Puslete instrumentpanel
Design: Elegant SUV i skrikende farge med store hjul og noen tøffe detaljer
Førermiljø: Lite instrumentpanel, men det meste andre stemmer godt. Kjøreegenskaper: Elbil på godt og vondt, men RS-ingeniørene har tatt noen positive grep.
Ytelser: Dette bør holde for de fleste, spesielt på snø og is.
Plass: Frunk får du ikke, men dette er en fullverdig familiebil.
Mye for pengene: Fin bil, men det finnes mange konkurrenter og spesielt en fra USA.
Konklusjon: 6 - Enda en elbil på MEB-plattformen, men praktisk og morsom.