Bilferie i Europa? Her bør du være ekstra forsiktig
Mer enn fire ganger større risiko for dødsulykker enn i Norge.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Mens Norge for niende gang rangeres helt på topp over trafikksikre land i Europa, er situasjonen en helt annen i mange andre. Det kommer fram i en rapport fra European Transport Safety Council, gjengitt av Statens vegvesen.
Slik er ikke situasjonen i Portugal og flere land i Øst-Europa. Helt på bunn ligger Bulgaria og Romania med mer enn 80 drepte årlig per million innbyggere, mens tallet ligger på 20 i Norge. Snittet for EU ligger på 46.
De to landene flest nordmenn drar på bilferie til, er Sverige og Danmark. Her blir det i snitt drept henholdsvis 22 og 26 mennesker i trafikken per million innbygger.
Diagrammet nederst i saken illustrerer forskjellene mellom landene.
– Kjør som en nordmann
Nå oppfordrer Statens vegvesen til å være spesielt oppmerksom når man skal på utenlandsferie i bil.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Kjør «som en nordmann», også i utlandet. Med det mener jeg at man bør ta med seg gode holdninger med tanke på å overholde fartsgrenser og unngå risikofylt kjøring, men også forholde seg til norske regler, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvsen.
Hun trekker særlig fram at forskjellige promillegrenser ikke bør påvirke valgene dine.
– Bare fordi andre land har høyere promillegrense for bil, betyr ikke det at du bør ta risikoen ved å kjøre med promille. Sikkerheten til deg og din familie er det i stor grad du selv som bestemmer, sier hun.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenKoster 79 kroner – men du risikerer bot på 3.000
Norge best
Det er altså niende gangen at Norge troner helt øverst på lista over land med lav dødelighet i trafikken. Selv om antallet trafikkdrepte har flatet ut de senere årene, er det andre positive utviklingstrekk å spore. Blant annet er det færre store og alvorlige ulykker de siste ti årene.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Men fortsatt er det både for mange som dør og for mange som blir hardt skadd i trafikken hvert år. Utviklingen vi har hatt de siste årene er heller ikke nok til å nå etappemålet om maks 350 drepte og hardt skadde, hvorav maksimalt 50 drepte, innen 2030, avslutter hun.
Ruben fortviler over bilskiltet: – Ser finsk ut
Her ser du forskjellen i antall trafikkdrepte per million innbygger i EU og EØS: