Bilferie i Europa? Her bør du være ekstra forsiktig

MANGE DØDSULYKKER: I enkelte europeiske land er det vesentlig høyere risiko enn i Norge til å havne i dødsulykker. Særlig Portugal (bildet) og flere land i Øst-Europa ligger høyt på den dystre listen.
MANGE DØDSULYKKER: I enkelte europeiske land er det vesentlig høyere risiko enn i Norge til å havne i dødsulykker. Særlig Portugal (bildet) og flere land i Øst-Europa ligger høyt på den dystre listen. Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer enn fire ganger større risiko for dødsulykker enn i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen er først publisert av Broom): Mens Norge for niende gang rangeres helt på topp over trafikksikre land i Europa, er situasjonen en helt annen i mange andre. Det kommer fram i en rapport fra European Transport Safety Council, gjengitt av Statens vegvesen.

Slik er ikke situasjonen i Portugal og flere land i Øst-Europa. Helt på bunn ligger Bulgaria og Romania med mer enn 80 drepte årlig per million innbyggere, mens tallet ligger på 20 i Norge. Snittet for EU ligger på 46.

De to landene flest nordmenn drar på bilferie til, er Sverige og Danmark. Her blir det i snitt drept henholdsvis 22 og 26 mennesker i trafikken per million innbygger.

Diagrammet nederst i saken illustrerer forskjellene mellom landene.

– Kjør som en nordmann

Nå oppfordrer Statens vegvesen til å være spesielt oppmerksom når man skal på utenlandsferie i bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kjør «som en nordmann», også i utlandet. Med det mener jeg at man bør ta med seg gode holdninger med tanke på å overholde fartsgrenser og unngå risikofylt kjøring, men også forholde seg til norske regler, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvsen.

Hun trekker særlig fram at forskjellige promillegrenser ikke bør påvirke valgene dine.

– Bare fordi andre land har høyere promillegrense for bil, betyr ikke det at du bør ta risikoen ved å kjøre med promille. Sikkerheten til deg og din familie er det i stor grad du selv som bestemmer, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Koster 79 kroner – men du risikerer bot på 3.000

Norge best

Det er altså niende gangen at Norge troner helt øverst på lista over land med lav dødelighet i trafikken. Selv om antallet trafikkdrepte har flatet ut de senere årene, er det andre positive utviklingstrekk å spore. Blant annet er det færre store og alvorlige ulykker de siste ti årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men fortsatt er det både for mange som dør og for mange som blir hardt skadd i trafikken hvert år. Utviklingen vi har hatt de siste årene er heller ikke nok til å nå etappemålet om maks 350 drepte og hardt skadde, hvorav maksimalt 50 drepte, innen 2030, avslutter hun.

Ruben fortviler over bilskiltet: – Ser finsk ut

Her ser du forskjellen i antall trafikkdrepte per million innbygger i EU og EØS: