Hjulet løsnet – så tok sjåføren et dårlig valg

GNAGD I STYKKER: Både nav og hjulbolter hadde fått hard medfart, men løsningen sjåføren valgte, anbefales ikke. Foto: Statens vegvesen
GNAGD I STYKKER: Både nav og hjulbolter hadde fått hard medfart, men løsningen sjåføren valgte, anbefales ikke. Foto: Statens vegvesen Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her fikk kontrollørene seg en overraskelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen er først publisert av Broom) Et vogntog kan frakte svært mye vekt, i enkelte tilfeller kan totalvekten komme opp i 60.000 kilo. Det setter naturligvis store krav til at hjulene, for ikke å si antallet av dem.

Hjulene må for det første være konstruert for å tåle den høye vekten. Da kreves det ofte mange hjul. I tillegg sørger hjulene for å fordele trykket jevnt mot underlaget. Enkelt forklart kan man si at mindre trykk per kvadratcentimeter, jo mindre slitasje blir det på veien.

Mister eller fjerner man ett hjul fra vogntoget, øker belastningen på de øvrige. Det kan for det første øke faren for punktering. Den økte og skjeve belastningen kan videre føre til ustabilitet, farlige situasjoner i trafikken og i verste fall kan vogntoget velte.

Koster 79 kroner – men du risikerer bot på 3.000,-

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjernet løst hjul og kjørte videre

Føreren av et vogntog som ble stoppet i kontroll ved Sandmoen kontrollstasjon sør for Trondheim nylig, brydde seg tydeligvis ikke om det. Vogntoget manglet nemlig et hjul, som føreren med viten og vilje hadde fjernet.

Forklaringen var at hjulet hadde blitt løst under kjøring og gnaget i stykker navet og hjulboltene. En av boltene var knekt rett av. Fører hadde heldigvis oppdaget dette før hjulet løsnet helt.

Denne tilhengerfeilen gjør mange nå

STORE SKADER: Både bolter og nav hadde fått store skader etter at vogntoget hadde kjørt rundt med et løst hjul. Foto: Statens vegvesen Foto: broom
STORE SKADER: Både bolter og nav hadde fått store skader etter at vogntoget hadde kjørt rundt med et løst hjul. Foto: Statens vegvesen Foto: broom

For stor belastning

Istedenfor å tilkalle veihjelp eller bergingsfirma, besluttet han å demontere hjulet, og kjøre videre, noe kontrollørene fra Statens vegvesen likte dårlig.

«Dette førte til for stor belastning på gjenværende hjul. Samme kjøretøy fikk 6.000 kroner i gebyr for brudd på kabotasjereglene», skriver Ole Hammer fra Vegvesenet i sin rapport etter hendelsen.

Det er Vegtrafikkloven §3 og Forskrift om bruk av kjøretøy som stiller krav til at kjøretøyene skal være i forsvarlig teknisk stand og oppfylle alle kravene til sikkerhet. Vogntog generelt kan være maks 24 meter lange og veie inntil 60 tonn, men må samtidig tilfredsstille en rekke krav og bestemmelser – blant annet med hensyn til vektfordeling på aksler og hjul.