Krevde erstatning – fikk ekstraregning på 85.000

DYRT: En Porsche-motor kan også rase, og da blir det dyrt… (Ill. foto) Foto: Frank Williksen
DYRT: En Porsche-motor kan også rase, og da blir det dyrt… (Ill. foto) Foto: Frank Williksen Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

40 ekstra hestekrefter ble veldig dyre for Porsche-sjåføren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen er først publisert av Broom) – Forsikringssvindel er en alvorlig sak, og konsekvensene er store for den som blir tatt. Det sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, et av landets største forsikringsselskaper, til Broom.

Hvor galt det kan gå, viser et tilfelle med en innmeldt motorskade på en kostbar Porsche for en tid siden.

Her viste det seg at kunden løy om at bilen var trimmet. Dermed fikk 40 ekstra hestekrefter virkelig store konsekvenser!

Advarer Fisker-eiere: Vil være soleklar forsikringssvindel

Fjernet spor

Kunden kjøpte i 2019 en Porsche med 560 hestekrefter til 1,6 millioner kroner. Da forsikringsavtalen skulle inngås, sa kunden at kjøretøyet var i original stand, og ikke trimmet eller ombygd. Det ble ikke oppgitt til forsikringsselskapet at motoren var trimmet til 600 hestekrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

To år senere meldte vedkommende inn en motorskade på bilen, etter at den hadde fått motorstopp på veien. Istedenfor å sende bilen på verksted, tok kunden, som var utdannet bilmekaniker, med bilen hjem. Der skal kunden angivelig ha fjernet sporene fra trimmingen.

Måtte ut med 85.000 ekstra

– Vi mottok tips om at kunden skal ha trimmet bilen “til maks”. Undersøkelsene vår avdekket at dette var tilfelle, og vi avslo kravet. Kunden var ikke enig i dette, og saken endte i retten, forteller Hofstad Nielsen.

– I retten ble det konkludert med at bilen var trimmet, og at kunden hadde holdt tilbake informasjon om dette både ved kjøp av forsikring og ved innmelding av skade. Det endte med at Porsche-sjåføren måtte dekke hele skaden selv, i tillegg til å betale 85.000 kroner i saksomkostninger til Fremtind.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Svindel for 130 millioner

– Vi har flere saker med motorskader som skyldes trimming eller andre endringer som påvirker motoren. Derfor er det viktig å opplyse om dette når du kjøper bilforsikring, ellers risikerer du at skadene ikke dekkes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Forsikringssvindel forstyrrer det spleiselaget som forsikring er, og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer kundene våre, sier Hofstad-Nielsen til slutt.

Fremtind avdekket svindel for om lag 130 millioner kroner i 2022. I snitt ligger svindelsakene på livsforsikring på millionbeløp, mens tilfellene innenfor skadeforsikring ligger på rundt 200.000 kroner.

Svindel-boom: Dette mistenker selskapene

Ikke uventet

– Den siste svindelrapporten fra Finans Norge Forsikringsdrift viser rekordhøye summer for rapportert svindel i 2023, med 491 millioner kroner. Det er flest svindelsaker på skadeforsikring, og her er det innbo, bil og reiseforsikring som utgjør svindeltoppen. Snittbeløpet er 132.000 kroner, men noen få gjør seg til kjeltringer for noen få tusenlapper.

– Det er ikke uventet at svindeltallene stiger i tider der mange har det tøffere økonomisk. Forsikringsselskapene jobber godt for å avdekke svindel, så effektivt arbeid på området kan også ha betydning. Samtidig er mørketallene store, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge Forsikringsdrift til Broom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Fremtind ser man den samme trenden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekordmange tatt for svindel - det kan de angre på

Tøffere tider

– Svindelforsøk har hatt en økning på 53 prosent fra 2022 fra 2023. På motor var økningen hele 70 prosent, mens svindelbeløpene økte med mer enn 80 prosent. Årsaken til det siste er ganske mye høyere beløp for snittskaden, noe som også kan tyde på at svindelforsøk nå oftere gjelder dyrere eksklusive biler, sier Hofstad-Nielsen til Broom.

Hun ser med bekymring på den økende tendensen, som kan være et resultat av tøffere tider økonomisk for mange, og ber folk tenke seg om et par ganger ekstra før de vurderer å prøve seg på å få ut erstatning urettmessig.

Forsikringssvindel - de yngste er verstingene

– Aldri mer hos oss

– Forsikringssvindel – eller svik mot forsikringsavtalen – er en alvorlig sak, og konsekvensene er store. Svindel blir automatisk politianmeldt, og, blir som regel bøtelagt. Fengselsstraff er heller ikke uvanlig. Det er flere store konsekvenser. Vil man en tur til for eksempel Amerika, så går ikke det – den som er straffedømt og har et rulleblad kommer ikke inn. Det er også studier du ikke kommer inn på, for eksempel er Politihøyskolen helt utelukket. Den som blir knepet for forsikringssvindel får aldri kjøpe forsikringer hos oss igjen, forteller hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Deler forsikringsselskapene informasjon om svindeltilfeller?

– Det er strenge regler for hvilken informasjon forsikringsselskapene kan dele med hverandre. Likevel åpner lovverket opp for at det i særlige tilfeller kan deles informasjon når formålet nettopp er å avdekke eller bekjempe økonomisk kriminalitet, sier Therese Hofstad-Nielsen.

Rekordmange blir tatt for svindel