Test av Mini Cooper SE: Elektrisk moro for to
Sitges, Spania: Mini Cooper SE byr på elektrisk moro for to, med et par digitale trylletriks på lur i den runde skjermen.
Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.
Denne biltesten begynner i baksetet, der det blir åpenbart hvorfor denne bilen heter Mini. For å ta bilder av det du får se hvis du setter deg bak rattet, er det som regel best å sitte på bakerste rad.
Mini Cooper SE har to store dører, og elektriske seter foran som flytter seg fremover uten at åpningen blir noe særlig større av den grunn.
Uten ben
Å komme seg inn minner om å sende en sekk poteter i posten, men det går med brett, stapp og pust teknikken. Vel på plass returnerer førersetet til opprinnelig posisjon, og det er da problemet oppstår.
Når en fullvoksen person sitter foran, er det ikke noe plass igjen til bena for den som sitter bak. Heldigvis merker elmotorene i setet at noe butter imot, og stanser før knærne ryker.
Countryman
Mini Cooper SE passer altså først og fremst for to personer, som en sjelden gang lirker inn passasjerer med god bevegelighet for korte turer. Familier på fire bør heller vurdere den vesentlig større Mini Countryman, med fire dører og bagasjerom. Men da forsvinner også litt av den ikoniske Mini-designen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er noe sjef for Minis design, Oliver Heilmer, har lagt vekt på å bevare i den nye modellen.
– Vi ville tilbake til filosofien som Alec Issigonis la til grunn for den opprinnelige Mini, uten unødvendige elementer. Hjulene er skjøvet ut i hjørnene, taket er lakkert i en kontrastfarge, og fronten med de runde lyktene er klassisk Mini. Du kjenner den igjen på lang avstand, sier Heilmer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er selvsagt gunstig for en elbil å ha så få utvendig ornamenter som mulig, med tanke på luftmotstand og forbruk. Fra noen vinkler ser Mini Cooper SE ut som en mykt avrundet stein, av den typen en kan plukke opp i strandkanten her langs Costa del Sol.
Bensin og batteri
Det er ikke lenger like sikkert at verdens bilpark snart blir helt elektrisk, så BMW produserer den nye Mini-en i forskjellige varianter med bensinmotor og batteri.
Artikkelen fortsetter under annonsenHer i Norge er det mest interessant med den elektriske varianten, og den rimeligste Mini Cooper E begynner på 313.920 kroner. Da får du det minste batteriet på 40,7 kWh brutto, og 36,6 kWh netto, med en rekkevidde på 305 kilomter med WLTP-måling.
Frossen februardag
Dagens testbil er Mini Cooper SE som starter på 343.963 kroner. Der øker batteriet til 54,2 kWh brutto og 49,2 kWh netto. Rekkevidden øker også, til 402 km WLTP. Selv med den vinteren vi nå har lagt bak oss vil det si rundt 30 mil på en frossen februardag, og det er ikke så verst med tanke på bruksområdet.
Mini Cooper SE er nemlig svært underholdene å kjøre, noe du kan lese om etter at Patrick Häussler med tittelen «Expert Driving Dynamics Mini Cooper Electric» har svart på et par spørsmål.
Stram og kontant
– Dere snakker om «Mini-følelsen», hva er det som definerer den?
Artikkelen fortsetter under annonsen– Mini skal gi deg opplevelsen av å kjøre en gokart på veien. Alle Mini modeller har hatt 14:1 som ratio på rattutslag, og de som har kjørt en tidligere modell vil kjenne igjen styringen på den nye. Fjæringen er også stram og kontant, bilen gynger ikke når du passerer en fartshump, forklarer Häussler.
Artikkelen fortsetter under annonsenBonus
– Valgte dere et relativt lite batteri for å holde vekten nede og gi bilen sporty kjøreegenskaper?
– Nei, det er en bonus, fordi vi kunne stille inn fjæringen slik vi ønsker å ha den. Rekkevidden ble definert i prosjektet, og batteriet er et resultat av det, svarer Häussler.
Tørre tall
Elmotoren som driver fremhjulene i Mini Cooper SE yter 160 kW, eller 218 hk i gammel valuta, og 330 Nm. Det gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,7 sekunder, og en toppfart på 170 km/t. Det er lett å finne frem andre elbiler med mer imponerende ytelser, men det er ikke alltid kilden til kjøreglede ligger gjemt i tørre tall.
Artikkelen fortsetter under annonsenHyller originalen
Bilen låses opp med en app på telefonen, og startes ved å vri på noe som ligner en gammeldags tenningsnøkkel montert midt på dashbordet. Den sentralt plasserte skjermen er sirkelrund, som en hyllest til tidligere Mini-er der speedometeret var plassert i midten.
Det er ingen instrumenter plassert bak det tykke rattet, kun et head-up-display i form av en gjennomsiktig skjerm som stikker opp.
Nostalgi og science fiction
Ved å vippe på bryteren merket «Experiences» kan du bla gjennom forskjellige tema, som alle har tilhørende lydspor.
Det er kanskje lett å avfeie dette som en digital PR-jippo, men i en verden der mekanisk motorlyd er i ferd med å dø ut greier Mini å nå inn til hjernens underholdningssenter.
Velger du «Timeless» fra menyen dukker en nostalgisk tolkning av 1960-tallets runde speedometer opp, med diskret piler fra navigasjonssystemet holdt i samme stil.
Artikkelen fortsetter under annonsenDen medfølgende lyden er ifølge Häussler opptak av lyden til den første Mini-en, som gradvis går over i mer science fiction pregede noter jo mer gass du gir.
Solsvidde turister
Tilsvarende er Gokart-modus også utstyrt med en blanding av brumming og romskip, mens harmoniske og mer meditative lyder følger tema som Core og Economy. Det er fortsatt noen uker til solsvidde turister fyller opp veiene med leiebiler, og GPS-en viser vei opp i den spanske fjellheimen.
Ferden stanser et øyeblikk på en øde strekning med god sikt, før høyre pedal plantes kontant i gulvet. Lett hjulspinn på den tørre asfalten sammen med de temmelig kraftige lydeffektene krydrer opplevelsen nok til at et stort smil brer seg hos fører og passasjer.
Digitalt teater
Vekten på litt over 1,6 tonn er ikke så verst for en elbil, og den kaster seg inn i svingene som en ivrig labrador på jakt etter ballen. Alt sammen er selvsagt en nøyaktig konstruert illusjon, beregnet på å lure sansene.
Artikkelen fortsetter under annonsenI Gokart modus blir styringen tyngre, gassresponsen skarpere, skjermen viser aggressive røde tall på sort bakgrunn, og mikrochipene sender spennende lyder inn i øregangen.
Det digitale teateret maskerer at du egentlig ikke kjører så fort som en skulle tro. Men det er nettopp det som gjør Mini Cooper SE til en velegnet underholdningsmaskin.
Oppmuntrende
I en tid der mange snur kronestykkene flere ganger for å få alt til å gå rundt, er det oppmuntrende å se at det går an å kjøre en virkelig gøyal bil, uten å strekke lånet for langt.
Bor du i en storby, og stort sett har deg selv og kanskje en person til å kjøre rundt på, er Mini Cooper absolutt verdt en prøvetur.
NØKKELINFO: Mini Cooper SE
Drivlinje: 1 elmotor, fremhjulsdrift
HK/kW/Nm: 218/160/330
0-100 km/t: 6,7 sek
Toppfart: 170 km/t
Rekkevidde (WLTP): 402 km
Batterikapasitet brutto: 54,2 kWh
Batterikapasitet netto: 49,2 kWh
Maksimal ladeeffekt: 95 kW
Egenvekt uten fører: 1.680 kg
L/B/H: 3.858/1.756/1.460
Forbruk: 14,7 - 14,1 kWh/100 km
Bagasjerom: 210 / 800 liter (ikke frunk)
Taklast: 0 kg
Tilhengervekt: 0 kg
Priser: Denne modellen: 343.963 kroner. Med utstyr: 395.000 kroner (anslått)
Dette liker vi:
- Skikkelig moro å kjøre
- Den runde skjermen
- Lydbildet (selv om det er kunstig)
Dette liker vi ikke:
- Baksetene mest for bager
- Stiv fjæring på lange turer
- 210 liter bagasjerom
Design: Ikonisk
Førermiljø: Minimalistisk og fint
Kjøreegenskaper: En kilde til store smil
Ytelser: Kvikk rakker
Plass: 2 personer og 2 store bager
Mye for pengene: Mye glede for pengene
Konklusjon: 6/10 - Morsom og underholdene bybil.