Dropper elbil – vil heller utvikle nye bensinmotorer

Toyotas GR-avdeling har ingen konkrete elbil-planer i de kommende årene. De vil i stedet videreutvikle forbrenningsmotoren. Dette er GR Yaris som det ruller en god del av i Norge.
Toyotas GR-avdeling har ingen konkrete elbil-planer i de kommende årene. De vil i stedet videreutvikle forbrenningsmotoren. Dette er GR Yaris som det ruller en god del av i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mener forbrenningsmotoren har lys fremtid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne saken ble først publisert på Broom.no.

Forrige uke kom nyheten om at bilgiganten Toyota skal samarbeide med Mazda og Subaru – for å utvikle helt nye bensinmotorer.

De mener at elbilen ikke er løsningen alene – og at det må være rom for flere ulike type teknologier og drivlinjer.

I et intervju med australske Car Expert, uttaler nå Toyota GR (Gazoo Racing), som står bak de mest sportslige modellene, at de ikke har noen planer om å utvikle elbiler med det første. Det skriver Motor1.com.

I stedet ønsker Toyota GR å investere i nye forbrenningsmotorer, som blir å finne i modeller som GR Yaris, GR86, GR Supra og GR Corolla.

Les også: Toyota, Mazda og Subaru skal utvikle helt nye bensinmotorer

Lys fremtid

Toyota GR mener forbrenningsmotoren har en lys fremtid – og at de ønsker å bruke denne teknologien så lenge som mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor skal Toyota GR fortsette å utvikle nye motorer, for å gjøre dem enda mer effektive – og dermed redusere utslippene.

– Gazoo Racing er et lidenskapelig merke, så vi vil bruke forbrenningsmotor så lenge som mulig, uttaler Tomoya Takahashi, toppsjefen i Toyota GR.

Han påpeker at det ikke er motoren i seg selv som er problemet, men utslippet av CO 2. Ved å bruke hybridteknologi eller klimanøytralt drivstoff som e-fuel, kan de redusere utslippene.

Elektrisk konseptbil

GR Supra er utstyrt med fire eller seks sylindre. Toppmodellen leverer 340 hestekrefter.
GR Supra er utstyrt med fire eller seks sylindre. Toppmodellen leverer 340 hestekrefter.

I fjor høst lanserte Toyota GR konseptbilen FT-Se. Det er en elektrisk sportsbil flere omtaler som etterfølgeren til ikoniske MR2.

Toseteren er utstyrt med to elmotorer og firehjulsdrift. Konseptbilen skal klare 0-100 km/t på rundt tre sekunder.

Toyota GR har imidlertid ikke bekreftet om konseptet skal gå i produksjon. Hvis det skjer vil det bli tidligst være etter 2026, sier ryktene.

Inntil da er det fokuset på forbrenningsmotorer hos Toyota GR.

Mazda utvikler ny dieselmotor – sjekk forbruket