Veteranbil:Tar to av Norges fineste på auksjon i USA

Auksjonshuset Sothebyes' har sikret seg denne 1939 Delahaye 135 MS Chapron Cabriolet fra den norske bilsamleren Eirik Bøle.
Auksjonshuset Sothebyes' har sikret seg denne 1939 Delahaye 135 MS Chapron Cabriolet fra den norske bilsamleren Eirik Bøle. Foto: ANDERS BILIDT/RM SOTHEBY’S
Artikkelen fortsetter under annonsen

To av Norges flotteste veteranbiler skal under hammeren på RM Sotheby’s Monterey-auksjon i august – en 1939 Delahaye og en 1950 Alfa Romeo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.

Vi hadde våre mistanker om at den danske RM Sotheby’s-eksperten Anders Bilidt hadde flere ærend i Norge da vi møtte ham på Porsche Center Asker & Bærum i vinter.

Og nå er det klart at han sikret seg et heftig trekløver fra den norske bilentusiasten og samleren Eirik Bøle.

I tillegg til en tidligere svensk racer fra rett etter krigen, er de to virkelige perlene en 1939 Delahaye 135 MS Chapron Cabriolet og en alldeles nydelig 1950 Alfa Romeo 6C 2500 SS Pinin Farina Cabriolet.

Den førstnevnte blant annet med deltagelse på Concorso d’Eleganza Villa d’Este i 2007 og den sistnevnte ble valgt ut til feiringen av Pininfarinas 90-årsjubileum på Pebble Beach i 2020. En feiring som dessverre gikk fløyten med Covid-19.

Alfa Romeo 6C 2500 SS Pinin Farina Cabriolet var noe av det beste italiensk bil- og karosseriindustri hadde å by på like etter krigen. Foto: ANDERS BILIDT/RM SOTHEBY’S
Alfa Romeo 6C 2500 SS Pinin Farina Cabriolet var noe av det beste italiensk bil- og karosseriindustri hadde å by på like etter krigen. Foto: ANDERS BILIDT/RM SOTHEBY’S

Alfa Romeo rakk å introdusere sin 6C 2500 rett før krigen etter å ha utviklet det sekssylindrede motorkonseptet gradvis over et tiår. Da sivil produksjon ble tatt opp igjen etter krigen fortsatte produksjonen frem til 1952 som en av Alfa-historiens fineste biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De mest ettertraktede bilene i dag er de med kortest akselavstand og mest sportslige egenskaper: 6C 2500 SS. Bøles eksemplar er en av de aller siste av disse, med et elegant Pinin Farina-karosseri som har unike detaljer, spesielt i fronten.

Med en perfekt restaurering signert Motorima i Sverige, kan nok dette være en bil i prisområdet 350.000 – 400.000 dollar. Men de eksakte forventningene får vi senere i sommer.