Har stått og støvet ned i mange år

Forhandleren gikk konkurs, men lenge sto helt fabrikknye Saaber parkert der.
Forhandleren gikk konkurs, men lenge sto helt fabrikknye Saaber parkert der. Foto: John Walsh / Saabplanet
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilene ble forlatt da forhandleren gikk konkurs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne saken ble først publisert på Broom).

Tiden flyr, og i desember er det 13 år siden den siste Saaben rullet ut fra fabrikken i Trollhättan.

Fortsatt er det relativt mange eksemplarer av dem på veier rundt om i verden, og det finnes også biler som aldri rakk å forlate lokalene til nybilforhandleren.

En rekke av disse stod lenge hos New Cars Center – en nedlagt Saab-forhandler i Doha, Qatar. Selskapet ble slått konkurs like etter Saab la ned driften, men flere titalls «nye» biler, deriblant er rekke eksemplarer av ubrukte Saab 9-3, ble stående parkeringsplassen utenfor de stengte lokalene i mange år.

Saken har tidligere blitt omtalt av blant andre Saabplanet.

Etterlatt i ørkenen

Britiske John Walsh er Saab-entusiast, og oppdaget tilfeldigvis «Saab-kirkegården» under et besøk i Doha for en tid tilbake. Han rakk å knipse en rekke bilder av bilene, som var dekket av støv og sand etter mange år i dvale.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saabene var imidlertid ikke alene på parkeringsplassen. Her stod det også flere luksuriøse biler, blant annet en Mercedes 450 SLC og en samling Mercedes ML, alle dekket av støv, sand og skitt.

Hvorfor bilene ikke fikk en blidere skjebne umiddelbart etter konkursen, vites ikke. Her må det være snakk om temmelig mange millioner kroner i verdi, som fikk forvitre i år etter år i ørkenen.

– Bilene sto der i mange år, men nylig ble parkeringsplassen og hele området sanert. Et ukjent antall biler havnet til slutt på auksjon, sier Goran Anicic i Saabplanet til Broom.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sannsynligvis trengte mange en real overhaling før de kunne kjøres med, om de i det hele tatt var mulig å redde.

Denne generasjonen 9-3 ble en av de siste modellene fra Saab før de gikk konkurs. Foto: Broom
Denne generasjonen 9-3 ble en av de siste modellene fra Saab før de gikk konkurs. Foto: Broom


Slutt i 2011 – gjenopptakelser har strandet

Da Saab gikk konkurs like før jul i 2011, var det den største konkursen i Sverige i moderne tid.

Saab gikk under med stor gjeld og flere tusen ansatte mistet jobbene sine. Tross flere forsøk på å få i gang bilproduksjon igjen: 13 år etter konkursen er det stille ved det store fabrikkanlegget i Trollhättan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Saab har fortsatt en fanskare, over hele verden. I fjor øynet også de mest optimistiske et lite håp om at det igjen skulle bli liv i fabrikklokalene.

Da kjøpte nemlig selskapet EV Electra opp elbilkonseptet Emily GT fra NEVS, som i sin tid kjøpte opp konkursboet etter Saab.

Emily GT var en elbil som NEVS hadde utviklet i all hemmelighet, med forrykende egenskaper – blant annet rekkevidde på 100 mil.

EV Electra lovet å bygge Emily GT i Trollhättan, men det tok ikke lang tid før håpet slo brister. I mai i år kom endelig nyheten om at NEVS hadde avbrutt alt samarbeid med EV Electra, og begrunnet det med at sistnevnte ikke hadde fulgt opp sine forpliktelser.

Dermed henger det siste halmstrået av Saab-håp i en veldig tynn tråd.