Denne saken er korrigert:Toyota avviser sitat om ammoniakk-motor

Toyota-sjef Koji Sato mener den nye motoren har et enormt potensiale.
Toyota-sjef Koji Sato mener den nye motoren har et enormt potensiale. Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan potensielt kutte utslippene med 90 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne saken ble først publisert på Broom).

BROOM KORRIGERER: I første versjon av denne saken skrev vi at Toyota jobber med en bilmotor som går på ammoniakk. Vi siterte Toyota-sjef Koji Sato på følgende: – Vår motor betyr slutten for elbiler.

Dette sitatet kom blant annet fra nettstedet DailyWrap, det har også blitt gjengitt av en rekke andre nettsteder.

Toyota og deres kinesiske joint venture-partner GAC har utviklet en motor som går på ammoniakk. Men sitatet fra Sato er ifølge den norske Toyota-importøren ikke riktig. Artikkelen ble rettet og republisert klokken 19.22 tirsdag 18. juni. Vi har også lagt inn et sitat fra Qi Hongzhong i GAC. Broom beklager det inntrufne.

Mange stusser over at Toyota har en tilsynelatende lunken tilnærming til elbilmarkedet. For øyeblikket har verdens største bilprodusent kun én elektrisk modell i personbilkatalogen, SUV-en bZ4X.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Legger du til de to modellene som selges under Lexus-merket, utgjør de elektriske bilene likevel under én prosent av Toyotas samlede bilsalg.

Samtidig er japanerne svært opptatt av nullutslipp, og er krystallklare på at de skal ha en lederrolle på området framover. Hvordan kan dette henge sammen?

Den korte forklaringen er at Toyota jobber med flere forskjellige løsninger for å få ned utslippene, i stedet for å satse alt på én hest.

Sammen med kinesiske GAC utvikler de blant annet en motor som går på ammoniakk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ammoniakk i stedet for bensin og diesel

Det skal sørge for kraftig reduksjon i utslippene. I praksis kan det dreie seg om så mye som rundt 90 prosent reduksjon i forhold til dagens bensin- og dieselmotorer.

– Vi har løst utfordringen med at ammoniakk er vanskelig å forbrenne raskt og tar drivstoffet i bruk i personbilindustrien, sa Qi Hongzhong, ingeniør ved GACs utviklingssenter, til engelske Autocar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gjorde han da prototypen ble vist fram første gang i fjor sommer. Den gangen var det ingen norske nettsteder som omtalte nyheten.

Prototypen er en 2-liters motor med fire sylindre, som yter 161 hestekrefter, og den benytter altså ammoniakk i stedet for tradisjonelt drivstoff.

Utviklingen av motoren er et pågående prosjekt, og sannsynligvis er det lenge til vi eventuelt får se motoren i serieproduksjon.

SUV-en bZ4X er for øyeblikket eneste nullutslippsbilen Toyota har på markedet. I tillegg har de to modeller under Lexus-merket. Foto: Broom
SUV-en bZ4X er for øyeblikket eneste nullutslippsbilen Toyota har på markedet. I tillegg har de to modeller under Lexus-merket. Foto: Broom


Store fordeler – men også ulemper

Ammoniakk er en gass som består av nitrogen og hydrogen, og som kan fremstilles av fornybare ressurser – i motsetning til diesel og bensin.

Den viktigste fordelen er imidlertid at når gassen forbrennes, fører det ikke til utslipp av CO2 – ganske enkelt fordi ammoniakk ikke inneholder karbonatomer. CO2 -utslipp trekkes ofte frem som en hovedbekymring ved dagens bensin- og dieselmotorer.

Og kanskje like viktig: Å lage motorer som går på ammoniakk i stedet for bensin, krever på langt nær like radikale endringer i produksjonsprosessen, som ved overgangen fra fossilbil til elbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Distribusjon og salg kan dessuten fungere som med bensin og diesel i dag. Dette er et velsmurt maskineri som kan gi enorme økonomiske fordeler om den kan videreføres.

Energitettheten i ammoniakk er imidlertid ikke like god som for diesel og bensin, i hvert fall ikke for øyeblikket. Dette peker flere eksperter på at kan bli bedre på sikt. For øyeblikket er det også temmelig energikrevende å fremstille.

Satser på flere løsninger

Slik ser ammoniakkmotoren ut. Det er en toliters motor på 161 hestekrefter. Foto: Broom
Slik ser ammoniakkmotoren ut. Det er en toliters motor på 161 hestekrefter. Foto: Broom

Et annet viktig forbedringsområde, er utslipp av andre skadelige stoffer. Ammoniakkforbrenningen i dag skaper eksos som blant annet inneholder nitrogenoksier (NOx), noe mange trekker fram som et ankepunkt mot å bruke det som drivstoff i biler.

Toyota har forøvrig valgt å satse på flere parallelle teknologier for å redusere utslipp. De utvikler blant annet motorer som går på hydrogen, og har annonsert at de også kommer med en rekke elbiler de neste årene.

De har også en betydelig satsing på fossilmotorer som stadig blir renere.