Nesten halvparten angrer på at de kjøpte elbil

Illustrasjonsfoto: Elbiler står sterkt i Norge. Men rundt om i verden er det en helt annen historie. I USA går utviklingen nå i feil retning, om vi skal tro en fersk undersøkelse gjort av McKinsey & Company.
Illustrasjonsfoto: Elbiler står sterkt i Norge. Men rundt om i verden er det en helt annen historie. I USA går utviklingen nå i feil retning, om vi skal tro en fersk undersøkelse gjort av McKinsey & Company.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er særlig én ting det klages på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.

USA er et av verdens aller største og viktigste bilmarked, og her har overgangen til elbil på ingen måte gått rasende fort. Men de siste årene har andelen økt betydelig, også her.

Likevel er ikke bare gode nyheter for de som ønsker at biler med forbrenningsmotor skal gå inn i historiebøkene.

En ny undersøkelse gjort av konsulentfirmaet McKingsey & Company avslører nemlig flere oppsiktsvekkende resultater. Blant annet viser det seg at 46 prosent av de som har kjøpt elbil i USA sannsynligvis kjøper bensin- eller dieselbil neste gang.

Her snur flere ryggen til elbilene

Ladeproblemer

Undersøkelsen til McKinsey er ikke småtteri. Over 30.000 personer har svart på rundt 200 spørsmål. Undersøkelsen har blitt delt ut i 15 forskjellige land, og representerer med det 80 prosent av verdens globale bilsalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet indikerer at 29 prosent av elbileierne i verden mest sannsynlig vil gå tilbake til forbrenningsmotor neste gang de kjøper seg bil.

Den viktigste grunnen til misnøyen, både i USA og globalt, er at eierne er misfornøyde med ladestasjonene. Her pekes det på både mangelen på ladestasjoner – og ladestasjoner som ikke fungerer.

Særlig det siste, er noe også norske elbileiere har fått erfare.

Bilgigant med dyster elbil-spådom

Vil aldri kjøpe elbil

I tillegg til ladeproblemer er høye kostnader knyttet til bilholdet og utfordringer forbundet med lange kjøreturer viktige faktorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Økonomien rundt eierskap av elbil varierer selvsagt fra sted til sted. Mange av fordelene knyttet til å eie elbil i Norge er borte. Men det er fortsatt slik at det å eie og bruke elbil her er rimeligere enn å eie og bruke en bil som bruker tradisjonelt drivstoff.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I USA er det faktisk bare ni prosent av elbileierne som er fornøyde med ladeinfrastrukturen.

Undersøkelsen viser videre at hele 21 prosent av de som deltok ikke på noe tidspunkt i framtiden har lyst å gå over til elbil.

Nå kommer bilene til under 200.000 kroner

Tror det blir verre

Dr. Phillip Kampshoff, som er leder for McKinseyes avdeling for framtidig mobilitet, tror at elbilen vil få det enda tyngre framover.

– Neste generasjon elbilkjøpere vil være enda mer avhengig av det offentlige ladenettverket, mener han.

Men det er et (lite) lyspunkt for elbilen/ladbare hybrider på verdensbasis. Nå vil nemlig en noe større andel av de som ikke har elbil i dag, vurderer ladbar hybrid eller elbil neste gang.

Topp 5: Så billig får du ny elbil

Økningen er imidlertid ikke nok til å sende jubelen i taket. På to år har andelen økt med fattige én prosent – til 38 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Annerledeslandet

I Norge er det fortsatt stø kurs mot tilnærmet 100 prosent elbilsalg i 2025.

Vi ligger allerede over 90 prosent, selv om elbilandelen falt drastisk i mai.

Mye tilsier at det kun blir en svært liten andel av nybilsalget som har bensin- eller dieselmotor fra 1. januar.

Flere norske importører har allerede faset ut alle modeller med diesel- eller bensinmotor.