Største prisfall på biler siden 1990-tallet

Flere nye, rimeligere biler og en rekke kampanjer hos importører og forhandlere, presser nybilprisene ned.
Flere nye, rimeligere biler og en rekke kampanjer hos importører og forhandlere, presser nybilprisene ned. Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Betydelig ned bare siste måneden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne saken ble først publisert på Broom).

Prisveksten i Norge er på vei ned. Konsumprisindeksen steg 3,0 prosent fra mai 2023 til mai i år.

Blant varegruppene som bidro mest til å dempe veksten var matvarer – og faktisk biler.

Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) kan et svært lavt nybilsalg ha bidratt til lavere priser.

1,6 prosent lavere enn i fjor

– Bilprisene gikk ned med 2,1 prosent fra april til mai. Det er den største månedlige prisnedgangen vi har sett på biler siden 90-tallet, sier Espen Kristiansen som er seksjonssjef i Statistisk sentralbyrå.

Det er bransje-nettstedet Bilbransje24.no som først skrev om saken.

Sammenlignet med mai i fjor var bilprisene 1,6 prosent lavere i mai i år.

At dette er uvanlig, vet alle som følger bilmarkedet.

Espen Kristiansen er seksjonssjef i SSB. Foto: Magnus Nøkland / TV 2
Espen Kristiansen er seksjonssjef i SSB. Foto: Magnus Nøkland / TV 2

Tesla har ledet an

– Vi er vant til at bilene blir dyrere, det er regelen. Men så er det uvanlige tider i bilmarkedet i år. Salget ligger an til å ende rekordlavt. Det er beinhard konkurranse og veldig mange merker kjemper om de samme kundene. På toppen av dette kommer at ett merke – nemlig Tesla – alene har nesten 16 prosent markedsandel til nå i år. Dermed blir det få kunder igjen til resten, sier Brooms Bjørn Eirik Loftås.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har sett mange kampanjer og rabatter i år?

– Det har vi! Tesla også vært en pådriver her. De har flere ganger gått ut med betydelige priskutt. Det har tvunget mange andre til å følge etter. Vi ser også at 500.000 kroner har blitt en litt «magisk» grense for mange kjøpere. Mange har kuttet og tilpasset prisene sine etter det, til glede for forbrukerne, sier Loftås.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Merker høye renter

Etter en periode der rekordmange kjøpte biler i prisleiet fra 750.000 til en million kroner, har kjøperne nå blitt langt mer forsiktige.

– Her merkes renteoppgangen veldig tydelig. Et stort billån svir mye mer på lommeboka nå, enn det gjorde for noen år siden. Det er helt tydelig at mange tenker seg om en ekstra gang, før de tar opp lån og kjøper bil, sier Loftås.

Nordmenn flest kjøper billigere biler nå, enn vi gjorde for et par år siden. Dette er Volvo EX30 som er Norges mest solgte bil på forsommeren. Foto: Broom
Nordmenn flest kjøper billigere biler nå, enn vi gjorde for et par år siden. Dette er Volvo EX30 som er Norges mest solgte bil på forsommeren. Foto: Broom

– Det synes jeg er veldig vanskelig å svare ja eller nei på. Det avhenger av mange faktorer. Jeg tviler på at vi skal veldig mye mer ned. Men samtidig er dette et unntaksår for mange i bransjen.

– Det er tydelig at mange venter på et rentekutt. Det vil sannsynligvis føre til mer salg og høyere aktivitet. Men inntil det kommer, vil nok konkurransen fortsette å være tøff og krevende. Og da er priskutt gjerne det eneste som kan lokke kundene ned fra gjerdet, avslutter Loftås.