Den har vært i familien siden 1959

ORIGINAL: Denne Volvo PV544 fra 1959 er helt original og svært godt tatt vare på. Foto: Privat
ORIGINAL: Denne Volvo PV544 fra 1959 er helt original og svært godt tatt vare på. Foto: Privat Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Helt original, og det skal den få fortsette å være.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen er først publisert av Broom): At en bil har samme eier i mange tiår er ikke veldig vanlig, men i Fresvik i Sogn står det en urørt og helt original Volvo PV 544 av 1959-modell, med B16A-motor og 3-trinns girkasse, med 144.000 kilometer på telleren.

Det forteller Dagfinn Bøthun. Han og broren arvet bilen etter at faren døde i 2016, bare kort tid etter at senior, Bjarne Bøthun, hadde fornyet førerkortet for ytterligere to år. Da hadde han hatt førerkort sammenhengende i over 70 år, og kanskje flere år bak rattet før den tid....

Dermed har Volvoen, som også har fått tilbake de originale skiltene med registreringsnummer S-5364, hatt (nesten) samme eier i 65 år!

Kjøpte ny Volvo - men syntes den var for fin til å brukes!

– Far kjøpte den i 1959

– På denne bilen er alt originalt, også lakken, som selvfølgelig er preget av tidens tann, forteller Dagfinn Bøthun, som har tenkt å ta godt vare på bilen. Salg er ikke aktuelt, selv om det utvilsomt er mange som er interessert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ja, far fikk mange telefoner av det slaget. Det syntes han var bare gøy, men noe salg ble det så klart ikke, forteller han.

– Før 1960 var det fortsatt rasjonering og kjøpetillatelse på ny bil. Far jobbet på den tiden på tunnelanlegg i Skjolden i Luster, og kjøpte bilen ny hos Henden Bilforretning i Sandane i 1959. Prisen var 20.450 kroner, som var relativt mye den gangen. En industriarbeider hadde på den tiden 12.000 kroner i årslønn, tilsvarende en VW Boble, mens far som jobbet på anlegg tjente noe mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han var NAF medlem fra 1959 og resten av livet, og var stolt av 50-års æresmedlemskapet, med diplomet hengende i stua hjemme.

I sin ungdom på slutten av 1940-tallet, mens han bodde i barndomsbygda Fresvik, hentet han hjem en av de første privatbilene til bygda - en Buick med dobbelt pedalsett – og som en av få med sertifikat i bygda hadde han lærekjøring med de nye bileierne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Før PV-kjøpet eide han for øvrig en 1929 A-Ford sammen med tre brødre.

MINNE: Et av de første bildene den stolte eieren tok av sin nye Volvo Foto: Privat Foto: broom
MINNE: Et av de første bildene den stolte eieren tok av sin nye Volvo Foto: Privat Foto: broom

Første PV med hel frontrute

– Hvor lenge var bilen i daglig bruk?

– Etter anleggstida i Fortun tidlig på 1960-tallet flyttet familien til Årdalstangen, og bilen var der i daglig bruk til slutten av 1980-tallet. Så sto den avskiltet noen år, inntil vi registrerte den på nytt med det opprinnelige nummeret S-5364, med originalskiltet som Oslo Skiltfabrikk fortsatt kunne levere, forteller Dagfinn Bøthun, som i tillegg til den ikoniske PV 544 også har en strøken Volvo 240 GL av 1984-modell. Til daglig er han å se i en 2019 Volvo XC60, med flere 144, 240 og XC60 før denne.

1959-modellen var første PV-modell fra Volvo med hel og udelt frontrute og nytt dashbord.

Kjøpte unik Volvo - for 6.500 kroner

Helt original

– Ja, PV 544 ble en stor suksess for Volvo. Bilen min har aldri vært startet under null grader uten bruk av motorvarmer, så jeg kan med hånden på hjertet si at den er tatt godt vare på. Motoren er en B16A, og girkassen er tretrinns manuell, forteller Dagfinn Bøthun, som også har meldt seg inn i en merkeklubb.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Selv om bilen er helt original, så er det klart at den merker alderens patina etter et så langt liv. Men PV-entusiaster jeg har snakket med, er helt tydelige i sine råd. «Rør ikke noen ting,» sier de! Det har jeg tenkt å høre på, bilen skal få fortsette å være helt original, sier han til Broom.

PÅ TUR: Sommerlig motiv med mor, eldste bror og Volvoen i et sommerlig Luster Foto: Privat Foto: broom
PÅ TUR: Sommerlig motiv med mor, eldste bror og Volvoen i et sommerlig Luster Foto: Privat Foto: broom

Speedometer av termometer-typen

Da Volvo PV 544 kom i 1958, lansert i august, var den en kraftig og høyst tiltrengt modernisering av PV 444, som ble lansert i 1944 – 14 år tidligere. Endringene var mange. Mest synlig utenfra var en hel, konveks og mye større frontrute og større bakvindu – begge deler for å bedre sikt og sikkerhet. Innvendig var det helt nytt dashbord, med polstret topp – igjen for å bedre sikkerheten.

Speedometeret var nå blitt av «termometer-typen», med en rød vannrett stripe som viste hastigheten. Baksetet var forbedret for å øke komforten, og for å gi plass til en ekstra passasjer sammenlignet med forgjengeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den er gammel - men kan fortsatt være et smart kjøp

VELHOLDT: Det ser bra ut på førerplass i 1959-modellen også. Foto: Privat Foto: broom
VELHOLDT: Det ser bra ut på førerplass i 1959-modellen også. Foto: Privat Foto: broom

Todørs sedan

Også teknisk var bilen betydelig oppgradert. For første gang var firetrinns manuell girboks tilgjengelig, og kundene kunne nå velge mellom to motoralternativer – 60 hk eller 85 hk. I tiden som fulgte gjennomgikk PV 544 stadige forbedringer. Største forandringen kom i 1961, da den legendariske B18-motoren kom, sammen med 12 Volts elektrisk anlegg.

PV 544 var fra starten tilgjengelig i flere varianter – Special I, Special II og Sport, og ble produsert i et antall av 243.990 biler i perioden 1958 - 1965. Bilen var en 2-dørs sedan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Har bare hatt en eier siden 1967

Volvo PV 544 1959 - noen tall:

Motor: 4 sylindre i rekke, 1.583 cc, 60 hk eller 85 hk. 1961: 1.778 cc, 75 eller 90 hk – senere øket til 95 hk.

Drivverk: Bakhjulsdrift, 3- eller 4-trinns manuell girboks med gulvspak.

Bremser: Hydrauliske tromler på alle hjul.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lengde x bredde x høyde: 4,45 x 1,59 x 1,59 m

Akselavstand: 2,60 m

Egenvekt: 1.080 kg

Pris 1958: 20.450 kroner.

Bilen sto urørt i 25 år - så bestemte Hanne seg for å selge

Vil du lese mer om klassisk Volvo?

Da bør du kjøpe et av våre VolvoKlassiker magasin!

Det byr på 100 sider om kun én ting: Nemlig klassisk Volvo. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Du kan veldig enkelt bestille det i bladkiosken.no. Det koster fra 99 kroner (+ 39 kroner i porto).

Der kan du også bestille eldre utgaver av magasinet. Du betaler med Vipps og får du bladet rett hjem i postkassen om noen dager.

Les også: Bilklassikere solgt for spinnville priser