Test av Mercedes-Benz EQB: Overrasker på feil område
Den store lille syvseteren Mercedes-Benz EQB er oppgradert med blant annet økt rekkevidde og flere hestekrefter, som kan være krevende å temme.
(Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor).
Det er ikke slik at Mercedes-Benz EQB 300 4Matic er for rask, det er bare det at gassresponsen når kjøreprogrammet står i Sport er i overkant masete.
Selv små rykninger i høyrefoten gjør at powermeteret sprette opp i 100 med en ubehagelig følelse for alle ombord.
Akselerasjonen er likevel ikke avskrekkende, men Sport-programmet er det.
Da er det godt å vite at du kan trykke på Dynamic-knappen og konfigurere Individual med drivverket i Comfort, mens understell og styring gjerne kan settes i Sport.
Da blir nemlig bilen merkbart strammere og du får mer glede av kjøring på svingete landeveier uten ubehag. Du blir da overrasket over hvor morsom bilen kan være å kjøre, så lenge du husker at bilen veier 2,1 tonn og spesielt med vinterdekk på felgene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Ingen sportsbil
Regenereringen kan velges i tre trinn med hendlene på rattet, og det betyr en stor forskjell. Har du den på maksimal, behøver du knapt benytte bremsepedalen underveis selv om du kjører aktivt. Med mindre du holder gasspedalen inne overdrevent lenge, slik det kanskje er mer naturlig å gjøre.
EQB er tross alt ingen sportsbil, men bryr du deg litt om fartsgrenser og holder litt igjen, kan vi love en morsom kjøretur.
Aktiv kjøring påvirker samtidig strømforbruket, men en real kjøretur på noen av Østfolds fineste småveier ga et forbruk på 22 kW pr. 100 kilometer, mot WLTP-målingens 17,5 kW. Ikke verst for en bil som ikke primært er ment å fleske rundt på bygda med.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBruker du den slik Mercedes-Benz planla, får du en bil som har en rekke gode egenskaper, inkludert en del nye.
Enten eller
Velger du bort tredje seterad, kan bilen nå leveres med hengerfeste som tåler 1.700 kilo. Prioriterer du de ekstra setene er tilgangen til dem ikke å anbefale for eldre og uføre, men plassen er overraskende stor. Andre seterad kan dessuten skyves i lengderetningen for enten god plass der, bak eller et enormt bagasjerom. Bakseteryggen kan dessuten justere vinkelen, så mange vil ha det bra ombord.
Artikkelen fortsetter under annonsenSetter du kjøreprogrammet i Comfort, blir understellet og styringen betydelig mer komfortabel, og du kan kose deg avgårde med hele familien ombord. Skal du ekstra langt og fristes til å sette bilen i Eco, bør du i vinterhalvåret ta på stillongs og en ekstra genser, for den ekstra rekkevidden har en pris.
I Sport settes for øvrig ESP-systemet i Sport. Du kan skru det helt av også, noe som ikke kler en høyreist SUV på vanlig vei.
Ikke klasseledende
Med en oppgitt rekkevidde på 459 kilometer, eller 399 for testbilen med store hjul og mye utstyr, er ikke dette en bil for de virkelige langpendlerne.
I en håndfull varmegrader og en del strømspisende motorveikjøring, viste batteriindikatoren at vi ville fått 308 kilometers kjøring ut av 100 prosent av kapasiteten, da vi fikk 123 kilometer ved å bruke 40.
Gjettometerets påstand om 304 kilometer ved 99 prosents kapasitet er derfor nøktern og grei å forholde seg til. Ved å forvarme batteriet gjennom navigasjonen før lading, fikk vi maksimalt 103 kW inn i batteriet med en relativt flat ladekurve som sank til 44 kW først ved 90 prosent batterikapasitet. Det er bra når kapasiteten egentlig kun er på 100 kW.
Artikkelen fortsetter under annonsenNye detaljer
Utvendig er bilen endret minimalt med stjernedesign i den lukkede grillen samt at du kan velge flere nye farger og felger. Innvendig har bilen fått det moderne multifunksjonsrattet fra de mer luksuriøse EQ-modellene, mens stemmestyringen og kjøreassistentene er oppgradert, uten at det er lett å legge merke til.
Med priser fra en halv million kroner for innstegsmodellen med forhjulsdrift, får du mye bil for pengene. Med firehjulsdrift koster bilen 50.000 kroner mer, og lesser du på med alt av utstyr som i denne testbilen, må du ut med trekvart million. Da er den ikke lenger billig, men du får en ganske stor, praktisk og allsidig bil, så du blir neppe skuffet.
NØKKELINFO: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic
Drivlinje: To elmotorer AWD
HK/kW/Nm: 228/168/390
0-100 km/t: 8,0 sek.
Toppfart: 160 km/t
Rekkevidde (WLTP): 459 km
Batterikapasitet, netto: 66,5 kWh
Maksimal ladeeffekt: 100 kW
Egenvekt uten fører: 2.100 kg
L/B/H: 468/183/170 cm
Forbruk: 17,5 kW/100 km
Bagasjerom: 150*/495-655/1.710 liter
Maksvekt tilhengervekt: 1.700 kg
Maks nyttelast: 435 kg
Pris fra: 499.900 kr. Denne modellen: 548.625 kr. Med utstyr: 756.699 kr
Dette liker vi ikke:
- Masete Sport-program
- Moderat rekkevidde og ladeeffekt
- Ikke 7 seter og hengerfeste
Dette liker vi:
- Stor og allsidig
- Komfortabel og morsom
- Rimelig før utstyr
Design: Skal du først ha en SUV kan den gjerne se ut som en.
Førermiljø: Tilårskommen, men brukervennlig med nytt ratt og lekker utforming.
Kjøreegenskaper: Komfortabel familiebil, god fremkommelighet og morsom (ev. masete).
Ytelser: Ikke veldig rask, men du klarer en forbikjøring.
Plass: Trangt inn og ut av tredje seterad, ellers overraskende stor og fleksibel.
Mye for pengene: Stor og gunstig innstegsmodell, men Mercedes-utstyr koster.
Konklusjon: 7 - Mye å like og lite å mislike i en trivelig fleksibel familie-SUV.